Monday 10 June 2013

APRISIASI BN KEPADA RAKYAT SARAWAK!

-SEMUA PROJEK & SUMBANGAN YANG BERJUMLAH LEBIH DARI RM400 JUTA YANG DIUMUMKAN PERDANA MENTERI DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK SEMALAM ADALAH BUKTI IKHLAS KERAJAAN KEPADA MASYARAKAT LUAR BANDAR KHUSUSNYA DI SARAWAK YANG TELAH MENYOKONG PENUH BN DALAM PRU-13 YANG LEPAS! ALHAMDULLILLAH!-

Akses jalan dari Sibu ke Kapit yang telah sekian lama dinantikan oleh rakyat Sarawak akan direalisasikan dalam masa terdekat selepas kerajaan persekutuan bersetuju untuk mempercepatkan pembinaan jambatan di Kanowit dan melengkapkan jalan ke Song dengan peruntukan kira-kira RM400 juta.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebaik sahaja projek 33KM disiapkan dalam masa dua tahun, ia akan memberi akses jalan raya dari Kapit ke Sibu.

"Saya tahu Kapit mungkin satu-satunya tempat di dunia di mana tidak ada jalan masuk. Berdasarkan lawatan saya sebelum ke Kapit sebelum ini dan dengan tragedi bot ekspres yang berlaku, jalan dari Kapit ke Sibu diperlukan tambahan kerja yang perlu dilakukan untuk sambungan lengkap," katanya pada majlis makan malam sempena Hari Gawai Dayak yang diadakan di sebuah hotel di sini semalam.

Bagi akses jalan raya dari Kapit ke Belaga, Najib berkata satu kajian perlu dijalankan ke atas laluan, memandangkan terdapat banyak pilihan dan keputusan akan dihantar sebaik sahaja kajian itu selesai.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, juga telah memberikan komitmen kepada masyarakat Bumiputera di negeri ini bahawa dia akan termasuk peruntukan bajet tambahan sebanyak RM30 juta dalam bajet tahun depan untuk kajian perimeter kira-kira 180,000 hektar hak tanah adat di negeri ini supaya kerja kaji selidik boleh disiapkan dan orang-orang yang layak untuk mendapatkan hak milik tanah milik tanah mereka.

"Sehingga kini, kerajaan telah memperuntukkan RM60 juta bagi perimeter kajian di Sarawak. Tiada kerajaan persekutuan dalam sejarah telah diberi peruntukan untuk tujuan ini tetapi saya berfikir bahawa sejak tanah NCR adalah dekat dengan hati orang-orang luar bandar, kerajaan perlu membantu."

Najib juga mengumumkan bahawa semua mangsa Belaga ekspres tragedi bot yang telah diselamatkan akan diberi RM500 - RM1,000 daripada Majlis Keselamatan Negara dan RM500 lagi daripada Yayasan Rakyat 1Malaysia.

"Bagi mangsa yang telah meninggal dunia, kita akan memberikan peruntukan sebanyak RM5,000 kepada setiap keluarga. Bagi tiga wira yang menyelamatkan ramai mangsa dalam tragedi itu, kami akan memberikan RM3,000 kepada setiap daripada mereka sebagai saguhati dan menghargai keberanian mereka."

Walaupun terdapat kehilangan nyawa, Najib bersyukur angka kematian adalah lebih kecil daripada anggaran awal. Menurut beliau, 213 telah diselamatkan, satu kematian disahkan manakala dua orang masih hilang.

Beliau berkata semua projek dan sumbangan yang diumumkan adalah bukti bahawa kerajaan BN adalah ikhlas dalam membantu masyarakat luar bandar yang menyokong kerajaan BN pada pilihan raya umum ke-13.

Turut hadir pada majlis itu ialah Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, Menteri Pelancongan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Dato Sri Douglas Uggah Embas, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang, Speaker Dewan Undangan Negeri Tan Sri Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar dan Menteri Kewangan Kedua Dato Sri Wong Soon Koh.

Lain-lain yang hadir termasuk Menteri Pembangunan Sosial Tan Sri William Mawan Ikom, Menteri Pembangunan Tanah Menteri Tan Sri Dr James Jemut Masing, Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar Kedua Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan, Menteri Perumahan Datuk Amar Abang Johari Tun Openg, Menteri Tugas-tugas Khas Tan Sri Datuk Amar Adenan Satem dan Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Datuk Amar Morshidi Ghani. (sumber

-UnReportedNews™®

1 comment:

  1. Terima kasih PM.Bukan saja peruntukan sbyak RM400 juta (dlm tempoh dua tahun) akan mempercepatkan pembinaan jln Kapit-Song-Kanowit menghubungi Sibu tetapi lebih penting dpt juga menjana ekonomi setempat.Cara langsung pampasan tanah kpd pemilik tanah,majoriti kaum Iban,amat dinantikan.

    Diharap pihak pembangkang tidak mempolitikkan jasa PM.

    Kami di pedalaman sangat mengharap pembangunan berterusan dgn terbinanya jln tersebut.

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List