Monday 10 June 2013

AKTA KEHARMONIAN NASIONAL RELEVAN DALAM USAHA MEMUPUK KEHARMONIAN NEGARA

-IANYA MEMBERI PENEKANAN KEPADA PEMUPUKAN SEMANGAT HARMONI & SALING MENGHORMATI DALAM MASYARAKAT MALAYSIA YANG BERBILANG BANGSA & AGAMA-

Pemansuhan Akta Hasutan 1948 dan digantikan dengan akta baru yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional masih dalam kajian untuk mencari satu mekanisme yang boleh menentukan keseimbangan terbaik antara keperluan menjamin kebebasan bersuara setiap rakyat Malaysia.

Timbalan Menteri Kementerian Dalam Negeri Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, kajian masih dibuat dan tiada keputusan undang-undang yang telah dibuat (lagi) yang sebelum ianya dikemukakan kepada Parlimen kerana proses tersebut memerlukan maklum balas daripada setiap golongan masyarakat.

"Saya telah ditugaskan khusus untuk mengkaji semula semua undang-undang di bawah kementerian termasuk Akta Hasutan untuk mereliasasikan proses pemansuhan Akta Hasutan diganti dengan Akta Keharmonian Nasional," katanya sambil menambah bahawa mereka harus bekerjasama dengan Peguam Negara (AG) yang akan merumuskan undang-undang ini.

"Walaupun Kementerian Kementerian Dalam Negeri mempunyai barisan peguam serta penasihat undang-undang sendiri namun AG ang sebenarnya memainkan peranan yang besar dalam penggubalan undang-undang sebelum mereka boleh dibawa ke Parlimen dan Kabinet untuk diluluskan oleh Jemaah Menteri sebelum dibawa ke Parlimen untuk digazetkan."

"Adalah terlalu awal untuk membuat kesimpulan tentang perbezaan antara Akta Hasutan dan Akta Harmoni Negara dan kami masih belum membuat keputusan untuk meminda undang-undang ini kerana kami perlu mendapatkan maklum balas daripada masyarakat dan semua pihak dan tujuannya adalah untuk mewujudkan undang-undang untuk menggerakkan kita ke masa depan yang boleh membawa keharmonian dalam masyarakat. "

Junaidi yang juga Ahli Parlimen Santubong berkata demikian kepada pemberita semasa majlis penyampaian MRP dan Bantuan Kecemasan kepada persatuan-persatuan dan individu dari kawasan beliau yang diadakan di sebuah hotel di bandaraya Kuching ini pagi semalam.

Pada majlis tersebut, Junaidi yang diiringi oleh isterinya Datin Hajah Feona Sim Abdullah telah menyerahkan cek berjumlah RM 294,350.00 kepada 98 persatuan, 42 pelajar institut pengajian tinggi dan tujuh unit kerusi roda.

Beliau berkata ianya adalah masa yang sangat tepat dan sesuai untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948 kerana ia tidak lagi mempunyai ciri-ciri lama walaupun pada dasarnya setiap institusi dikekalkan oleh undang-undang undang-undang lama masih dikekalkan walaupun oleh undang-undang yang akan kita lakukan, tetapi dalam baru bentuk.

Menjelaskan bahawa beliau untuk mengkaji semula semua undang-undang daripada 42 jabatan di bawah kementerian sebelum membentanginnya kepada AG, Junaidi berkata, pada masa kini, mereka terpaksa melalui kajian terperinci dalam proses penggubalan undang-undang tersebut.

Pemansuhan Akta Hasutan 1948 dan digantikan dengan akta baru yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Negara yang telah diumumkan baru-baru ini oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan membolehkan kerajaan untuk menjadi lebih bersedia dalam menangani masalah yang berkaitan dengan menggunakan tuduhan hasutan untuk mengekang individu yang tidak sehaluan dengan kerajaan.

Akta Keharmonian Nasional juga dilihat untuk membantu mengukuhkan dan melindungi perpaduan negara serta memupuk keharmonian dalam agama namun, keseimbangan yang sesuai adalah amat perlu untuk mengelakkan kegagalan dan kebebasan bersuara seperti yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan yang menumpulkan kreativiti dan sifat inovatif atau membebaskan semangat cauvinisme dan ekstremisme.

Terdahulu, dalam ucapannya, Junaidi menasihatkan para pelajar untuk memberi tumpuan kepada pelajaran mereka dan bukannya secara serius terlibat dalam politik terutamanya dalam demonstrasi jalanan kerana pendidikan mereka adalah kunci kejayaan untuk masa depan mereka.

Mengingatkan orang ramai untuk menghargai kestabilan ini aman dan politik di negara ini, beliau berkata, suasana ini perlu dikekalkan bagi membolehkan negara untuk membangunkan dan bergerak ke hadapan.


-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List