Monday 4 February 2013

ANWAR IBRAHIM, KARBON DIOKSIDA & POCO-POCO!

-HANYA UNTUK MENJADI POPULAR, ANWAR SANGGUP MENARI "POCO-POCO" DENDANGAN NGO-NGO YANG NYATA ADA KEPENTINGAN SENDIRI DISEBALIK BANTAHAN PENANAMAN TANAMAN KELAPA SAWIT BESAR-BESARAN DITANAH GAMBUT DI SARAWAK! ANWAR BOLEH TAHAN NAFAS DIA SENDIRI SEHINGGA MUKANYA BIRU! KEKEKE!!!-

Moratorium terkini yang cuba dilobi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim agar  menghentikan penanaman kelapa sawit di atas tanah gambut, sementara menunggu kajian mengenai pelepasan karbon sekiranya Pakatan Rakyat menang Pilihan Raya Umum ke-13 adalah tidak boleh diterima sama sekali dan benar-benar meminta-penanam minyak sawit "untuk berhenti makan" atau "menahan nafas mereka seberapa lama ".

Menteri Pembangunan Tanah Tan Sri Datuk Sri James Jemut Masing berkata demikian sambil menambah dengan sinis yang Anwar Ibrahim sendiri boleh mencuba dan melihat berapa lama dia boleh "menahan nafas beliau sehingga mukanya bertukar menjadi biru".

"Jangan hanya demi untuk menjadi popular, beliau (Anwar) dengan rela menari" lagu poco-poco "yang dinyanyikan oleh NGO yang mempunyai sebab tertentu mereka terhadap industri minyak sawit di atas tanah gambut menggunakan satu sebab yang tidak relevan yang berkaitan dengan alam sekitar, " katanya sambil menambah Anwar sebaliknya memahami keseluruhan senario tersebt sebelum membuka mulut.

"Beribu-ribu orang dan keluarga mereka bergantung kepada industri kelapa sawit yang berkaitan, bagaimana anda mengharapkan mereka untuk "meninggal"kan kerja mereka hanya hanya kerana "andaian" anda mengenai pengeluaran karbon dioksida berlebihan daripada tanah gambut di Sarawak dek industri kelapa sawit yang menyebabkan pemanasan global."

Minggu lepas, Anwar Ibrahim menggariskan dasar Pakatan Rakyat itu dalam menjaga kepentingan minyak penanam sawit itu dan dalam usaha untuk memenangi hati penanam kelapa sawit,dia membayangkan akan melobi Malaysia untuk menghentikan penanaman kelapa sawit di atas tanah gambut, sementara menunggu kajian mengenai pelepasan karbon dan pemencilan.

Masing berkata demikian kepada pemberita semasa Taklimat Media pada Gambut Tropika Makmal Penyelidikan (TPRL) oleh Gambut Tropika Kuching berasaskan Makmal Penyelidikan pengarah Dr Lulie Melling di Jabatan Tanah dan Ukur di Jalan Badruddin berhampiran bandar Kuching di sini pagi semalam.

Menteri Perusahaan Perladangan dan komoditi Menteri dan juga  Ahli Parlimen Penampang Tan Sri Bernard Dompok, Ahli Parlimen Kapit Datuk Alexander Linggi dan Ahli Parlimen Johor Bahru dan juga Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia Tan Sri Shahrir Abdul Samad menyatakan nada yang seirama dengan seperti Masing yang moratorium Anwar terhadap industri kelapa sawit adalah gimik politik semata-mata tanpa disokong oleh apa-apa keterangan yang terbukti secara saintifik untuk menyokong dakwaan mereka.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List