Thursday 23 April 2015

Pengerusi DAP Sarawak Dimalukan Speaker DUN


Terkial-kial Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen berusaha hendak menjawab soalan-soalan yang "ditembak" oleh Speaker DUN Sarawak Datuk Amar Asfia Awang Nassar sebelum membuat keputusan mengenepikan usul berkaitan semua ethnik di negeri ini digabungkan dibawah satu bangsa iaitu Dayak semalam.


Chong, yang juga ADUN Kota Sentosa bagaikan tiada jawapan dan terpingga-pingga cuba "mendivertkan" soalan-soalan Asfia namun apa saya yang dijawab beliau disambut oleh gelak ketawa oleh ADUN-ADUN BN pada persidangan DUN Sarawak.


TIGA soalan dari Asfia yang dengan mudahnya dari Asfia ematahkan cubaan Chong untuk membangkitkan usul tersebut di persidangan DUN Sarawak adalah seperti berikut:

1. Tahukah anda perbezaan kaum Penan dan Punan?

2. Ada tak kaum yang anda tidak sebut dalam usul anda?

3. Ada kah anda mempunyai pengakuan bertulis dari kaum-kaum ini untuk membawa usul ini di Persidangan DUN?

Jelas, tindakan Chong membangkitkan perkara ini bersifatkan sebagai "political mileage" bukannya dengan jujur memperjuangan nasib bangsa dayak.

Usul yang cuba dibangkit oleh Chong nyata tidak dibuat dengan kajian yang terperinci dan "cincai" ... macam ini nak memperjuangkan nasib bangsa Dayak? -UnReportedNews™®

*Foto Kredit Azmin Ramlie

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List