Tuesday 5 March 2013

SELEPAS SABAH, SARAWAK JADI SASARAN SULU?

-WALAUPUN DILABEL SEBAGAI LANUN YANG HIDUPNYA MEREMPAT, MISUARI, RAKAN KARIB ANWAR IBRAHIM BAGAIKAN TAK SEDAR DIRI & LANGSUNG TANPA SEGAN & SILU MENDAKWA PULA SARAWAK JUGA ADALAH TANAH MILIK KETURUNAN NENEK MOYANGNYA! HOI MISUARI, BANYAK LAH NENEK ENGKO PUNYA TANAH! HABIS, NENEK-NENEK ORANG BUMIPUTERA DI SARAWAK INI, YANG BERBANGSA IBAN BIDAYUH, ULU, KAYAN  & TERMASUK NENEK AKU TINGGAL KAT MANA DULU? KEKEKE!!!-

Pengasas Pemisah Bangsamoro; Moro National Liberation Front (MNLF) Nur Misuari membuat dakwaan bukan saja telah mendakwa keturunannya adalah pemilik sebenar Sabah satu ketika dahulu, malah Sarawak juga adalah sebahgian daripada tanah nenek moyang puak beliau.

Akhbar The Star Filipina semalam melaporkan Misuari sebagai berkata beliau dan puak adalah pemilik sebenar Sabah dan Sarawak dan sejarah yang akan menunjukkan bahawa kedua-dua negeri adalah hak milik datuk kepada datuk moyangnya yang dulu.

Walaupun bekas Gabenor Wilayah Autonomi Islam Mindanao juga mengakui bahawa saudara-mara dan ahli kumpulan MNLF di kalangan orang-orang yang pergi ke Lahad Datu, Misuari menafikan telah menghasut pencerobohan.

Penafian Misuari ini seolah-olah menjadi tindak balas kepada tuntutan semalam Presiden Filipina Benigno Aquino bahawa terdapat konspirasi di sebalik keputusan Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan pengikut-pengikutnya untuk menggunakan kekerasan untuk menekan tuntutan mereka ke atas Sabah.

"Kami sedar bahawa orang berkomplot untuk keadaan ini berlaku malah, kita tahu sebahagian daripada mereka dan ada yang lain masih tersembunyi, " kata Aquino sambil menambah bahawa beliau tidak buta kepada tanda-tanda yang menunjukkan konspirasi dalam ketegangan berterusan.

Memetik laporan perisikan, mereka sudah mengenal pasti "orang kepentingan" yang terlibat dalam plot untuk bergerak menentang Sabah malahan kes dalam proses persiapan untuk dihadapkan kepada mereka, kata Aquino tanpa menamakan nama.

Yakin yang Sultan Jamalul Kiram III seorang diri pasti tidak boleh merancang apatah lagi menggerakkan komplt itu,  Aquino berkata, Kiram terpaksa membelanjakan sekurang-kurangnya P100,000 (RM7,600) untuk menyewa bot besar untuk membawa pasukan mereka ke Lahad Datu.

Kumpulan tersebut difahamkan telah menggunakan dua bot besar dan sebuah bot laju untuk pergi ke Lahad Datu dan Kiram memang diketahui tidak mampu membiayai operasi tersebt melainkan beliau menerima sokongan kewangan dari "pihak luar", tegas Aquino.

Aquino berkata kerajaan sedar bahawa keadaan boleh menjadi lebih buruk dan bahawa pilihan lain adalah akhir aman terhadap konflik. 

Sehubungan itu, dalam satu kenyataan yang dilaporkan dalam pelbagai media dan portal berita di Filipina, Aquino mengulangi pendirannya menggesa kumpulan yang menceroboh Lahad Datu berkenaan agar menyerah kerana bimbang .

"Kehidupan 800,000 warga Filipina yang lain di Sabah boleh terjejas oleh ketegangan yang disebabkan oleh kumpulan Kiram, katanya sambil menambah, Setiausaa Jabatan Luar Negeri Albert Del Rosario kini dalam perjalanan ke Malaysia untuk bekerja untuk kemungkinan resolusi aman kepada keadaan.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Sidang Islam MNLF Habib Mujahab Hashim telah menawarkan dirinya unruk menjadi "orang tengah" diantara kumpulan penceroboh dan tentera Malaysia.

The Star Filipina juga melaporkan MNLF menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Pertubuhan Negara-negara Islam Kerjasama Islam (OIC) untuk campurtangan dan memulakan rundingan antara Malaysia dan Kesultanan Sulu.

Hashim juga menggesa PBB, melalui jawatankuasa mengenai hak asasi manusia dan Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah, untuk menghantar wakil ke Sabah untuk memantau tindakan yang diambil oleh pasukan Malaysia menentang Filipina di sana.

-UnReportedNews™®

LINK POSTING PENGGANAS SULU DI SABAH UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List