Tuesday 12 March 2013

KETANDUSAN ISU MEMAKSA SARAWAK REPORT MENGITAR SEMULA CERITA!

-SUDAH-SUDAHLAH TU SARAWAK REPORT NAK TEBAR BIDAAH KAT SARAWAK NI .. BAIK KO BUAT TINJAUAN ORANG RAMAI TENTANG BAGAIMANA PENERIMAAN MEREKA KEPADA SESEORANG YANG MENGAMAL LGBT KER ATAU LAPORAN DI MANA LETAKNYA , KEDUDUKAN ORANG BUKAN ISLAM JIKA HUDUD DILAKSANA OLEH PAS ATAU MANA-MANA TAJUK YANG LEBIH REALISTIK DARIPADA CERITA-CERITA BOHONG KO TU! KEKEKE!!!-

Jelas sekali, Sarawak Report sedang mencuba bersungguh-sungguh dan sedaya upayanya untuk mensensasikan cerita mengenai yang kononnya wujud "satu plot yang dirancangkan oleh Datuk Amar Hj Awang Tengah Ali Hassan untuk menjatuhkan Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud yang juga Presiden PBB dan Pengerusi Barisan Nasional Negeri" dimana sebelum ini, cubaannya nyata gagal kerana tiada manusia normal, lebih-lebih lagi penduduk dan masyarakat di Sarawak mempercayai cereka rekaannya.

Terkini, Sarawak Report, yang begitu dikenali di seluruh dunia, terutamanya rakyat Malaysia kerana pernah membuat fitnah mengenai yang kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di serang "stroke" muncul dengan edisi pembohongan terbarunya iaitu, mengfitnah Tengah "membeli pengaruh" untuk membolehkan beliau untuk mengambil alih dari  Taib, yang telah memberi gambaran secara umum akan keinginannya untuk bersara, sebaik sahaja dia (Taib) melangkah turun.

Tiada nas atau fakta sahih yang menyokong tuduhan Sarawak Report dimana tiada perubahan dalam kepimpinan Kerajaan Negeri semenjak ianya telah dipilih semula pada Pilihan Raya Negeri dalam bulan April 2011 yang lalu dengan majoriti lebih daripada 2/3. Dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, sebanyak 31 kerusi kawasan parlimen yang akan dipertandingkan di Sarawak dimana, BN Sarawak dijangka akan memenangi sekurang-kurangnya 25 kerusi yang akan dipertandingkan manakala DAP akan menang enam kerusi, PKR dan PAS seperti biasa, akan gagal mendapat biarpun satu kerusi.

Sarawak Report jelas mereka-reka cerita dengan gambaran yang cuba diberinya mengenai, "Setiausaha Sulit Kanan Ketua Menteri Datuk Mustapa Han dan Ketua Setiausaha Politik Ketua Menteri Abdullah Haji Saidol yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Semop yang seolah-olah "obses" sentiasa berbincang setiap masa mengenai "plot mereka" untuk menjatuhkan Taib walau dimana saja termasuk dipejabat", adalah keterlaluan, mustahil dan langsung tidak masuk akal sekali. Masakan mereka berdua ada "masa dan ruang" untuk berbuat seperti apa yang telah di "bayang"kan Sarawak Report!

Buat mereka-mereka yang mengetahui bagaimana pejabat kerajaan atau lebih tepat lagi pejabat Ketua Menteri berfungsi, kemungkinan atau peluang perkara yang dibayangkan Sarawak Report memanglah tiada langsung. Pertama, Mustapa perlu menemani Taib pada setiap lawatan rasminya di seluruh tempat dalam dan di luar Sarawak sedangkan Abdullah Saidol mempunyai jadual lawatannya sendiri di kawasan Dewan Undangan Negerinya sendiri berdekatan dengan pantai di Mukah, yang beratusan kilometer dari Kuching disamping menjalankan aktiviti-aktiviti politik di seluruh Sarawak. Langsung tak masuk akal cerita Sarawak Report ni!

Dakwaan Sarawak Report yang mengatakan bahawa mereka bertemu setiap hari, tiada langsung empunyai kelogikan dan asas seperti juga fakta-fakta pada dakwaan-dakwaan Sarawak Report yang lain. Semuanya hanya spekulasi, tekaan liar dan fitnah! Maka Sarawak Report, dinasihatkan agar tidak menulis sesuatu yang ia tidak tahu pucuk pangkal kerana anda hanya membohongi diri anda sendiri serta pembaca anda!

Pada Sabtu lepas, Tengah telah menegaskan pendirian dan kesetiaan beliau kepada Taib malah, dia menyelar sesiapa yang mempunyai niat untuk menjatuhkan Taib harus perlu "melangkah mayat"nya dulu. Sungguh jelas sekali, Sarawak Report yang bagaikan ketandusan isu (memang tiada isu di Sarawak pun) terpaksa mengitar semula ceritanya berdasarkan bora-borak kosong dikedai kopi, ceramah pembangkang, kabar-khabar angin atau mungkin juga cerita ini .telah "dijual atau diberi" oleh seorang "informer" yang kini telah dikenalpasti identitinya dan hanya menanti masa ...

Seperkara lagi yang jelas adalah, Sarawak Report juga nampaknya cenderung menggalakkan aktiviti-aktiviti kaum-kaum Bumiputera untuk merebut Tanah Negeri dan tuntutan sebagai hak milik mereka selepas 1 Januari, 1958. Sarawak Report juga seakan menggalakkan beberapa kejadian dimana melibatkan rakyat kaum Penan yang hidup separa nomad untuk mengadakan sekatan-sekatan jalanraya di atas tanah yang bukan milik mereka. Dimanakah kelogikan untuk satu komuniti kecil yang seramai lebih kurang 12,000 orang, termasuk mereka yang tinggal secara nomad untuk membuat tuntutan ke tanah yang sebesar 100,000 hektar tersebut?

Kreatiflah sikit Sarawak Report, jangan jual cerita dongeng je! 

(Disunting dari rakan blogger Sarawak Monitor dengan kebenaran)

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List