Monday 21 November 2016

Jawapan Wartawan Kepada Pengkritik Laporan Isu Kerja Ladang Di Australia


Kepada : Akmar Abu Bakar

BAHAGIAN 1
----------
Terdapat beberapa kesalahan fakta asas dalam ulasan saudara Akmar.
1-Saya bukan wartawan Berita Harian tetapi Utusan Malaysia
2-Di Cutri, saya membuat kerja-kerja thinning, bukannya memetik buah
Maka saya tertanya-tanya sama ada saudara membaca sepenuhnya laporan saya atau sekadar membaca tajuk sahaja?
Sudahkan saudara membaca lapan muka surat laporan khas saya. Sudahkan saudara membaca sepenuhnya tulisan Nick McKenzie dan menonton 7.30 report?
Jika dibaca, pastinya jelas terpampang maklumat asas tadi. Takkan itu pun masih buat silap fakta.
Inilah penyakit orang kita. Dia baca tajuk, dia terus percaya. Dia tak kaji betul-betul tapi dia share di Facebook, WhatsApp.
Saya lihat saudara Akmar berada dalam kategori ini. Jenis suka baca tajuk, lepas tu terus melompat buat ulasan. Baca saudara, Allah dah kata, Iqra' (baca).
Macam tu jugalah kaitannya dengan iklan-iklan menawarkan kemewahan dengan kerja ladang buah di Australia. Ramai yang percaya bulat-bulat.
Memang duit jadi kelemahan manusia dan sebab tu lah iklan kerja Australia di Facebook ni semuanya tayang duit.
Mungkin ada yang plan nak pergi tiga bulan sahaja (selari dengan tempoh sah visa pelancong), maklumlah sebulan dapat RM9,000, tiga bulan dah berapa? Lumayan, boleh bayar hutang.
Tapi sedih, lepas tiga bulan pun tak boleh balik lagi.
Memang orang Melayu obses dengan duit segera. Tengoklah skim cepat kaya, MLM dan sebagainya, orang Melayu lah yang palig ramai kena tipu.
Saya pun tak faham sangat kenapa orang kita mudah sangat kena tipu. Gores dan menang pun kena tipu. Alahai...
BAHAGIAN 2
----------
Saya tidak berminat untuk menjawab serangan dan cercaan peribadi saudara ke atas saya. Pemikiran saya bukanlah serendah itu.
Saudara juga telah membuat tafsiran sendiri mengenai diri saya berdasarkan laporan yang dibuat walaupun tidak mengenali secara peribadi.
Maka, izinkan saya untuk membuat penilaian menggunakan methodology yang sama, siapakah diri saudara berdasarkan maklumat yang saya peroleh di laman Facebook saudara
Selepas disemak, saudara dilihat konsisten mempromosikan peluang pekerjaan ladang di Australia dan secara terbuka meminta rakan FB berhubung jika berminat.
Dan seperti biasa, yang indah-indah sahajalah diceritakan. Biasalah taktik FB marketing dan saya lihat saudara adalah orang yang mengkaji teknik FB marketing.
Maka, izinkanlah saya bertanya:
1- Apa yang dibuat saudara di Australia? Kerja ladang atau bawa orang masuk? Atau seorang pekerja ladang yang nampak peluang untuk buat duit dengan bawa masuk pekerja.
2- Berapa lama dah saudara di sana? Adakah visa membenarkan saudara bekerja di sana? Bagaimana dengan kawan-kawan yang mengikuti saudara, visa apa yang nak digunakan? Student visa?
3- Katakan saudara adalah jujur, tidak menganiayai kawan-kawan yang dibawa masuk, adakah saudara sedar apa yang dibuat adalah jenayah? Pernahkan saudara mendengar istilah human traficking?
BAHAGIAN 3
----------
Ramai menuduh saya menutup periuk nasi bangsa saya di Australia. Tunggu....saya jelaskan dulu okey.
Laporan saya bertujuan:
1-Mengelakkan rakyat Malaysia dan bangsa saya daripada terpedaya dengan janji manis ejen. Ramai dah orang terkena, orang dari kampung.
Saya pun berasal dari kampung dan tak sanggup tengok orang saya kena tipu.
Tak kena atas kepala saudara Alhamdulillah, tapi jangan nafikan ada kes macam ni dan jumlahnya besar.
Ada yang sanggup pinjam duit sebab fikir dia pergi sekejap je, dah dapat buat untung akan balik segera. Alih-alih hidup susah di farm dan berhutang lagi.
Apa yang saya tulis bukan rekaan. Bukan imiginasi. Semua makumat saya terima daripada pekerja farm juga. Saya bukan keyboard warrior, saya turun ke ground dan saya tengok dan rasa kehidupan orang kita di Swan Hill.
Cuma masalah dengan bangsa Melayu yang masuk farm ni, dia tak suka cerita kedukaan dia sangat. Dia bagitahu kawan-kawan di Malaysia kerja best padahal diri sendiri je lah yang tahu.
Yang di Malaysia percaya bulat-bulat dan terpengaruh ke sana.
Sebab apa? Sebab ego, orang kampung dengar tumpang bangga. Kerja di Australia beb, bunyi gah sangat, malulah kalau mengaku hidup susah.
Bagi yang berjaya, berjayalah, dan kita jangan lupa memang ada yang terjerat di Australia. Semoga yang berjaya itu tidak mencemari tangan mereka dengan memanipulasikan mana-mana pihak.
2- Disebabkan banyak sangat orang Malaysia salah guna visa pelancong dan langgar peraturan, Imigresen sana dah alert.
Kalau naik penerbangan tambang murah, lagilah Imigresen curios. Tengoklah apa soalan dia tanya masa nak masuk. Lebih-lebih lagi kalau Australia adalah negara asing pertama yang korang lawat.
Adil kah benda ni untuk kira-kira 30 juta rakyat Malaysia lain yang nak ke sana melancong, bekerja secara sah, buka bisness dan lain lain.
Disebabkan pekerja ladang Malaysia buat hal dengan imigresen, orang lain kena getah. Pekerja Malaysia di farm tuduh saya tutup periuk nasi, sedarkah yang korang juga tutup periuk nasi rakyat Malaysia yang lain.
Bagi lah apa pun alasan, kerja tanpa permit tetap salah. Hormatilah undang-undang negara orang, kita pun marah Bangla dan Indon masuk Malaysia kerja haram.
Setiap rumah orang ada peraturan, kena lah ikut. Bukan sesuka hati terjah dan bagi hujah kami cari rezeki halal (TAPI DENGAN CARA SALAH).
Kena ingat, apa yang berlaku di ladang-ladang akan menjejaskan 156,000 diaspora Malaysia yang berada di Australi secara sah tak termasuk pelajar dan pekerja haram lain
Untuk kefahaman, saya copy n paste petikan statement seorang peguam rakyat Malaysia yang memiliki law firm, Fides Lawyers di Melbourne sejak 8 tahun lalu, Vicknaraj Thanarajah dalam isu ini.
(HADAMKAN)
As of 30th March 2016 the percentage of Australian residents born overseas are one of its highest in Australian History. The latest statistics show that out of the current Australian Population 156,500 or 0.7 percent are from Malaysia.
These are the legitimate migrants on record till to-date.
The above figures do not include the students who come here yearly to study or the illegal migrants.
According to the statistics for the months of September 2016, there are approximately 35,000 thousand people from Malaysia who visit Australia between August and September of 2016.
The above figures shows us a few crucial facts;
1.The Malaysian Diaspora in Australia is about 156K, and we have a sizeable presence in Australia being the top 10 diaspora in Australia;
2.The Monthly Malaysian Entrants Australia is the top 5 in Australia;
Therefore, whatever happens to the Malaysian community in Australia, has an impact not only to Malaysia reputation but also to the rest of the diaspora that have migrated here or has legitimate business interest in Australia, this includes a series of investments by Malaysian GLC in Australia.
It is also commonly known that Malaysia is the only Southeast Asian country with access to the electronic travel authority system under which Malaysian citizens — and applicants from most of the Western world — can get a three-month tourist visa online.
This is probably the result of the excellent diplomatic relations that is shared between the two countries.
Common sense would dictate that should there be in surge in abuse of this privilege this efficient process is endangered in being scrapped.
BAHAGIAN 4
----------
Australia tak bodoh, dia bukan tak tahu apa yang pekerja ladang ni buat. Kalau tengok statistik protection visa pun dah kantoi sebab tiba-tiba mendadak naik. Ini kerja siapa sebenarnya?
Malaysia negara aman dan masih berungsi tetapi ramai rakyat kita minta visa perlindugan (refugee). Negara kita tak beperang pun. Untuk kepentingan dia, dia menipu dalam borang permohonan siap kondem Malaysia lagi.
Berdasarkan statitik laman web Imigresen Australia, didapati permohonan visa protection oleh rakyat Malaysia meningkat daripada 294 permohonan pada 2013-2014, 1,401 permohonan pada 2014-2015 dan meroket kepada 3,549 (2015-2016)
Dari 294 permohonan naik kepada 3,549 permohonan dalam masa hanya empat tahun? Kegilaan apa kah ini?
Berikut petikan kenyataan Vicknaraj Thanarajah:
According to the statistic published by the Department of Immigration in Australia, we can gather the following crucial facts;
•Asylum applications from Malaysians lodged while within Australia in the last financial year topped 3500, more than double the total for 2014-15 even though Malaysia is a stable and functioning state, new figures show.
•Immigration department figures show 87 per cent of these applications are refused. Of the reviews conducted by the Migration and Refugee Division of the Administrative Appeals Tribunal, 88 per cent validate the original decision.
•The tribunal processed more than 2000 reviews last financial year — a fourfold increase on 2014-15 — representing almost half of its protection claim caseload.
•Details of the recent flood of onshore asylum applications from Malaysia, which totalled just 294 in 2013-4, are contained in documents published on the department’s website.
•In 2014-15, 1401 Malaysians applied for asylum from within Australia. That total surged to 3549 in the 2015-16 year.
BAHAGIAN 5
----------
Baca lagi petikan kenyataan Vicknaraj Thanarajah:
"Apart from the above financial and legal considerations, these workers need to be aware of the political considerations that are associated with the Horticulture industry in Australia specifically the Fruit Picking Jobs.
The truth is, this is not a new issue; the Malaysians are just a latest wave of workers that are being used by the syndicates as work-stock. Prior to in recent years this there was an uproar on the abuse of Pacific Islanders as illegal workforce and as a result of an inquiry, the illegal workforce have significantly reduce from the Pacific Island.
It is my personal opinion the Malaysians are merely filling in a temporary gap left by the prior inquiry in relation to the Pacific islanders. What the Malaysian migrants need to realise, that the labour dilemma is soon to be solve (at least in part); because a political solution has been reached recently.
The Immigration Department of Australia will be launching a special class of visa (416) to enable Pacific islanders to work in the horticulture industry seasonally. This is supposed to commence by the 19th of November 2016.
Unfortunately Malaysia is not on the list as that particular visa caters for Pacific Islanders.
The hypocrisy of politics are blinding, the blatant fact remains that there is a need for workers in the horticulture industry especially in rural Australia, and the industry and the syndicates are filling that gap and need.
The syndicates take advantage on this legal and economic arbitrage simply because workers are voiceless because of their legal status in Australia. 
Rhetorically, Corporations, Farmers and Authorities, at the Federal, State and Local Government manage the blame efficiently and seamlessly each respectively pleading ignorance of the existence of such syndicates and illegal workforce.
This plea of ignorance is laughable, especially with the example of the case of Swan Hill a rural town in regional Victoria is swarming with Malaysians Workforce.
The issue and the challenge now is whether the Australia Government specifically the Minister responsible for Immigration is going to provide an empty political retort by conveniently electing to enforce a pre-existing law or a sound policy resolution that is sustainable and future proof for all those affected by the labour shortage.
For the sake Human Dignity and Decency, I challenge the Minister to extend the same opportunity for Malaysians to enable them to apply as seasonal workers in the Horticultural Industry.
Alternative expand the quota of Sub Class 462 Work Holiday Visa which is currently fixed at 100 visa for Malaysian per annum.
BAHAGIAN 6
----------
Saya juga sependapat dengan Vicknaraj yang berharap ada sinar untuk rakyat Malaysia bekerja di ladang-ladang secara sah supaya nasib mereka lebih terjamin.
PM Najib pun dah jumpa dengan PM Australia, Malcom Turnbull di APEC, Lima, Peru, kelmarin.
Malaysia, Australia bincang isu kedatangan migran
LIMA, Peru 20 Nov. - Kerjasama berkaitan kedatangan migran secara tidak sekata adalah antara topik yang disentuh dalam perbincangan dua hala Malaysia dan Australia di luar persidangan Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di ibu negara Peru semalam.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Australia, Malcolm Turnbull berkata, Australia dalam pertemuan itu meminta kerjasama Malaysia untuk membendung isu pelarian, yang menghantui negara berkenaan ekoran kebanjiran migran itu.
"Beliau (Turnbull) mahu bendung masalah migran ini yang dikaitkan dengan permerdagangan manusia," katanya kepada wartawan Malaysia di sini selepas menghadiri program hari pertama Mesyuarat Pemimpin Ekonomi APEC.
Antara kerjasama itu adalah melalui pertukaran laporan risikan dan melakukan larangan rasmi iaitu dengan mengambil tindakan sekiranya migran berkenaan melalui perairan negara, katanya.
BAHAGIAN 7
---------------------------
Kita harap pertemuan ini dapat merintis jalan ke arah rundingan yang akan memberi manfaat kepada rakyat Malaysia yang mahu bekerja di Australia secara sah dalam sektor kemahiran rendah.
NOTA: Ada beberapa soalan Saudara Saharudin Jang yang perlu saya jawab.
1- Apakah keburukan yg ada pada rakyat malaysia bekerja di malaysia.
Keburukan? Saya dan jutaan rakyat Malaysia lain tetap kerja macam biasa. Memang ada kelemahan tertentu seperti gaji yang tak setara dengan kos sara hidup. Saya sebagai rakyat pun buat 2-3 kerja untuk survive. Dan buat masa ini saya belum terfikir perlu bekerja di negara orang secara haram untuk survive.
2- Adakah baik untuk kerajaan malaysia jika aliran wang tunai dari aussie masuk kemalaysia dan dihabiskan untuk membayar cukai & gst?
Betul tapi sepatutnya dilakukan secara sah. Pekerja haram tidak mebayar cukai kepada kerajaan Australia dan duit berkenaan mengalir ke Malaysia secara tak sah.
3- Ramai pekerja di aussie nie akan terdidik dgn cara hidup di aussie x boleh wat huru hara bising n sabagainya yg menganggu privasi org lain. Betul atau tidak?
Betul lah. Mematuhi undang-undang perkara yang mulia, begitulah juga undang-undang Imigresen di Australia. Kenapa tak hormat pula?
Kalau setakat nak didik supaya tak bising, kat Malaysia pun boleh. Hormati hak jiran tu kan ajaran Islam.
4- Pepatah orang dahulu jauh berjalan luas pengalaman.
Betul ke tidak.
1000 peratus saya sokong. Sebab saya sendiri suka berjalan. Sejak 2006 sampai sekarang, dah 24-25 negara saya dah pergi.
Pada 2010 saya berekspedisi dengan tiga lagi kawan naik motosikal dari KL ke London dalam masa 2 bulan. Di sepanjang perjalanan saya jumpa ramai rakyat Malaysia yang berjaya, tak ada seorang pun daripada mereka ni bekerja secara haram.
Bulan Ogos lepas, saya berada di Rio de Janeiro, Brazil selama tiga minggu untuk liputan sukan Olimpik Rio2016.
Saya pun kenal ramai lejen-lejen hardcore overlander yang dah pusing dunia, mereka tak der pula nak kutuk-kutu Malaysia. Jangan baru jejak kaki di satu negara, dah rasa Malaysia ni serba tak kena.
5- Berapakah komisyen yang bro saiful haizan terima daei egent egent pembuat bridging visa. Yg lebih membahayakan kedudukan malaysia pada PRU 14 nanti. Setiap pemegang visa a & c x boleh balik kemalaysia tau. Camner diorg nk undi BN namti. Heheheh.
Apa punya soalan ni. Apa kaitan dengan ejen buat bridging visa? Sepatutnya mereka yang marah dengan saya.
Kalau tak boleh balik, pergilah mengundi di kedutaan. Asalkan berdaftar dengan SPR.
Akmar pula ada cakap yang Imigresen Australia tangkap orang Malaysia sebab Najib nak rakyat balik undi dia.
Hahahaha...hal politik tak perlu masuk lah bro. Tak habis-habis dengan politik.
Terima kasih kerana membaca ke peringkat ini. Saya menghargainya kerana selepas ini saya tidak lagi mengulas isu ini secara detail di FB.
*Share jika bermanfaat*
Salam hormat,
Saiful Haizan
Besut, Terengganu


-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List