Monday 21 November 2016

Bajet Sarawak 2017 Masih Fokus Dengan Pembangunan Luarbandar


Kerajaan Negeri Sarawak konsisten memperuntukkan sebahagian besar dari Bajet negeri ini kepada pembangunan pada tahun hadapan.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan Satem dalam pembentangan Bajet Sarawak 2016 sebentar tadi mengumumkan kerajaan masih lagi mengekalkan penekanan terhadap pembangunan iaitu sejumlah RM 5.928 bilion atau 73 peratus diperuntukkan untuk tujuan berkenaan. 

Manakala RM 2.206 bilion atau 27 peratus daripada belanjawan ini adalah untuk tujuan perbelanjaan operasi. 

Belanjawan tahun lepas juga turut menyaksikan komitmen kerajaan membangunkan kawasan luar bandar di mana sejumlah RM 2.982 bilion diperuntukkan untuk tujuan ini. 

Kerajaan negeri juga mencadangkan sejumlah RM 817 juta peruntukan bagi memacu inisiatif transformasi negeri Sarawak. 

"Fokus belanjawan kali ini juga adalah untuk menjadikan pengurusan kewangan negeri lebih effektif dan sistem penyampaian yang lebih effisien," kata Adenen persidangan hari pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak Ke-18 yang sedang berlangsung pagi ini.-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List