Thursday 9 April 2015

Tu Dia .. Jawapan Perdana Menteri


Persoalan dan kritikan yang ditimbulkan beberapa pihak pihak kebelakangan ini berkaitan isu pengurusan kewangan dan pentadbiran kerajaan yang diterajui Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat perhatian ramai.

Malahan, Perdana Menteri turut diminta melepaskan jawatan kerana mereka berpendapat Umno dan Barisan Nasional (BN) akan tewas dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang sekiranya beliau terus memimpin.

Menerusi edisi khas Soal Jawab Bersama Perdana Menteri dengan moderatornya, Hamdan Ahammu, pemimpin nombor satu negara itu akan menjelaskan pelbagai persoalan membabitkan isu politik dan ekonomi semasa. 

Moderator: Saya ingin mulakan sesi kita dengan menyampaikan rasa simpati kami kepada Datuk Seri serta warga kerja Pejabat Perdana Menteri di atas kehilangan sahabat Datuk Seri yang cukup rapat, arwah Tan Sri Jamaluddin Jarjis dan juga dua pegawai kanan yang paling rapat dengan Datuk Seri Allahyarham Datuk Seri Azlin Alias (Ketua Setiausaha Sulit Kepada Perdana Menteri) dan juga Datuk Mohd Poad Jelani (Setiausaha Sulit Perdana Menteri).

SOALAN (S): Bagaimanakah Datuk Seri menangani kesukaran dalam saat-saat yang berduka cita ini.

PERDANA MENTERI (PM): Tentu sekali kehilangan mereka bertiga merupakan satu tragedi bagi Pejabat Perdana Menteri. Lebih-lebih lagi bagi diri saya sendiri, tentu sekali bagi keluarga mereka, sahabat handai...dalam konteks pentadbiran negara, Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis telah memberi sumbangan yang besar dalam pelbagai kapasiti di dalam dan luar negara.

Allahyarham Datuk Azlin dalam pentadbiran pejabat saya telah menjalankan tugasnya dengan efisyen dan amanah. Begitu juga Allahyarham Datuk Poad sebagai setiasusaha sulit saya telahpun menjalankan tugasnya dengan baik.

Namun walaupun saya tetap dalam kesedihan, tetapi kehilangan mereka itu, pemergian mereka itu menguatkan lagi iltizam saya untuk terus menjalankan tugas saya memimpin negara kita dengan sebaik mungkin untuk mencapai segala impian, segala cita-cita dan wawasan negara.

EKONOMI

S: Kita dapati baru-baru ini, kerajaan membuat penilaian semula dari segi perkembangan ekonomi negara akibat tekanan yang kita hadapi secara global dari segi ekonomi. Bagaimanakah Datuk Seri melihat usaha-usaha yang dijalankan setakat ini dari segi memantapkan lagi ekonomi negara ke tahap yang lebih tinggi.

PM: Memang penilaian semula itu sangat kena pada masanya. Berikutan dengan kejatuhan harga minyak, agak begitu drastik merudum hingga kepada paras separuh daripada masa-masa sebelum ini.

Sudah tentu mana-mana negara pengeluar minyak terpaksa membuat pengubahsuaian kepada kedudukan fiskal negara supaya dengan langkah-langkah yang lebih proaktif, kita dapat menjamin bahawa fundamental negara masih kukuh, ini yang saya nak tekankan.

Meskipun harga minyak jatuh, tetapi fundamental ekonomi negara kita tetap utuh dan kita masih boleh mencapai kadar pertumbuhan yang sederhana tinggi. Kita masih boleh menarik pelaburan, masih boleh melaksanakan pembaharuan transformasi negara dan boleh terus memastikan rakyat Malaysia terbela.

KRITIKAN DR MAHATHIR

S: Kita dapati banyak pihak yang menyambut baik usaha yang dibuat oleh kerajaan dari segi memantapkan lagi perkembangan ekonomi negara. Tapi dalam pada itu Datuk Seri, ada juga pihak tertentu yang nampaknya tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran Datuk Seri sendiri sebagai Perdana Menteri. Saya ingin khususkan kepada kritikan yang dibuat sejak akhir-akhir ini oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap kepimpinan Datuk Seri sendiri. Bagaimanakah Datuk Seri melihat kritikan ini?

PM: Saya tetap menghormati Tun Mahathir seperti mana saya menghormati semua rakyat Malaysia. Saya terbuka kalau sekiranya ada mana-mana pihak mengkritik kepimpinan saya, pentadbiran saya. Saya harap kritikan itu dibuat dengan penuh berhemah dan cara bertanggungjawab. Saya meneliti, saya menimbang kewajaran setiap kritikan itu.

Tapi perlu saya tegaskan pada kesudahannya, saya perlu membuat keputusan sebagai Perdana Menteri dan sebagai Presiden Umno dan saya bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia, saya bertanggungjawab kepada parti. Itu saya nak tegaskan, apa pun pendapat mana-mana individu, pada kesudahannya saya akan bertanggugjawab kepada rakyat dan parti. (Baca sepenuhnya)

-UnReportedNews™®

1 comment:

  1. Bangga DS Najib PM kami...Ya Allah kau tabahkanlah hati DS Najib, lindungilah dia sekeluarga terutama dari fitnah dajal yang hanya menghabiskan masa dan tenaga dari menjalankan tugas buat rakyat dan Negara tercinta. Ya Allah kau berikanlah DS Najib kesihatan, Hidayah dan Taufik serta Innyah memipin kami. Aamiin!

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List