Saturday 3 August 2013

PKR SARAWAK TARIK BALIK PETISYEN PRU-13!

-PENGERUSINYA SEE CHEE HOW MEMBERI ALASAN IANYA DILAKUKAN MEMANDANG BAHAWA PETISYEN PRU-13 MEREKA TIDAK KUKUH & MEREKA INGIN MENJIMATKAN KOS! BAGUS TINDAKAN TU SCH! AKURLAH DENGAN KEPUTUSAN BN MENANG DI SARAWAK! KEKEKE!!!-

PKR Sarawak menarik balik petisyen pilihan raya bagi kawasan Baram atas alasan mahu 'menjimatkan kos'.

Ia berikutan jumlah kos yang terpaksa ditanggung Pakatan Rakyat (Rakyat) menelan ratusan ribu ringgit bagi beberapa siri petisyen terhadap kemenangan Barisan Nasional (BN) yang difailkan pada pilihan raya umum Mei lalu.

PKR tewas di Parlimen Baram pada PRU13 lalu dengan undi majoriti sebanyak 194.

Melalui akaun Facebooknya lewat petang semalam, Pengerusi PKR Sarawak, See Chee How memberitahu: "Maaf, saya bukan saintis (orang yang berduit), petisyen pilihan raya tidak kukuh. Kami terpaksa menarik balik petisyen kerana ingin menjimatkan kos."

See berkata demikian sebagai respon terhadap keputusan Mahkamah Pilihan Raya Miri yang menyebelahi BN dalam petisyen yang difailkan Roland terhadap Parlimen Baram.

Di dalam petisyen berkenaan, mahkamah mengesahkan calon BN, Anyi Ngau dipilih sebagai Ahli Parlimen Baram dan mengarahkan pihak pempetisyen membayar kos RM15,000 kepada Ahli Parlimen Baram, Anyi Ngau selaku responden pertama dan RM10,000 kepada Pegawai Pengurus Pilihan Raya, Joseph Belayong Punan selaku responden kedua.

Kos yang dibayar kepada kedua-dua responden bukan merupakan hukuman yang dikenakan ke atas pempetisyen tetapi setelah mengambil kira faktor banyak masa dan kerja yang telah dilakukan pihak responden untuk mencabar petisyen tersebut.

Engan memfailkan petisyen berkenaan pada 12 Jun lepas untuk mengisytiharkan pembatalan kemenangan pihak lawan.

Kerusi Parlimen P.220 Baram pada PRU-13 lalu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon BN Anyi Ngau, Patrick Sibat (Bebas) dan Roland dari PKR.

Roland tewas kepada Anyi Ngau yang juga merupakan bekas Pegawai Daerah Limbang serta bapa saudaranya dengan memperolehi undi sebanyak 8,988 berbanding Anyi, 9,182 undi.

Patrick pula mendapat 363 undi dan hilang wang deposit.

Pada prosiding yang berlangsung semalam, Henry Ling Kuong Meng selaku peguam bela Anyi manakala Roland diwakili peguam belanya Baru Bian dan See Chee How.

Responden kedua, Joseph Belayong Punan pula diwakili Peguam Kanan Persekutuan (SFC) Mahiran Mohd Isa dan Asha Hoe. (sumber

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List