Sunday 2 December 2012

APA MOTIF DISEBALIK DAKWAAN HULUBALANG TERBILANG MELAKA BERBANGSA CINA BUKANNYA MELAYU??

-LU ORANG DAH TAKDE BENDA LAIN NAK DI "IMMITATE" LAGI KER? .. MEMANDAI-MANDAI JER KORANG UBAHSUAI NAMA HANG TUAH JADI "HANG TOO AH", HANG JEBAT JADI "HANG JEE FATT", NASIB BAIK KERIS TAMING SARI KORANG TAK UBAH JADI "KWANTOW TAIMING SOH LEE" .. KEPALA TOK HANG SEMUALAH!! KKEKKE!!-
TAKKAN CINA HILANG DI DUNIA?
Propaganda berkaitan dakwaan ini dipercayai telah dicetuskan oleh sebuah blog-TALES di urus selia oleh seorang blogger berbangsa Cina tempatan yang bagaikan "begitu galak" mempostingkan artikel mereka dengan perkara berkaitan.
 
Dakwaan yang Hang Tuah dan keempat rakannya; Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Lekiu adalah orang Cina amat tidak berasas sama sekali. (Updated)-Malahan, majoriti besar respon  pembaca dari Negeri Sarawak berkaitan dengan artikel ini menghubungi aku secara pribadi dan menyeru agar semua lapisan masyarakat khususnya negeri ini (Sarawak) yang terdiri dari pelbagai kaum, ethnik, budaya dan agama yang berbeza memberi kerjasama dan menyokong sepenuhnya akan segala usaha merapatkan lagi siratulrahim yang sudah sedia ada ke tahap yang lebih baik serta meningkatkan lagi segala usaha memelihara dan mengekalkan kesejahteraan dan keaman yang dinikmati kita bersama selama ini.


Di antara cadangan yang diberi pembaca kepada aku untuk mengelak sebarang krisis atau isu perselisihan kaum adalah saranan yang  kepada semua lapisan masyarakat agar bersikap lebih bertanggungjawab dan menunjukkan rasa hormati terhadap semua kaum dengan memperlengkapkan diri dengan sekurang-kurangnya dengan pengetahuan umum, maklumat asas dan fakta-fakta yang telah diperakui kesahihan dan jika anda tidak pasti atau tidak memahami sepenuhnya akan sesuatu perkara yang dsedang didebat atau perbincangan, anda dinasihatkan agar jangan cuba "menembak dalam gelap" kerana ianya boleh menimbulkan salahfaham lebih-lebih jika interaksi dilansung menerusi jaringan media sosial yang semakin canggih dan cekap, membolehkan interaksi secara on line dan real

Amalan sentiasa menghormati segala kepercayaan dan sebarang perbezaan baik dari sudut, budaya, tradisi mahupun agama serta kepekaan mengenai sensiviti isu-isu semasa serta kebolehan menilai tahap sensitiviti sebelum menyentuh isu tersebut juga amat penting untuk mengelak sebarang perselisihan faham namun respon yang diluahkan dari kalangan bangsa Melayu melabelkannya, "Andaian Hang Tuah bukan bangsa Melayu adalah satu  kemungkinan yang mustahil."
 
Ada juga menyifatkan ianya hanya satu teori murahan yang liar tanpa ada sebarang bukti atau fakta sahih yang boleh diketengahkan bagi menyokong teori yang dakwaan ini namun jika dikaji dengan lebih mendalam, secara tidak langsung, memang ada unsur-unsur yang cuba memperkota-katik martabat bangsa Melayu yang jelas berniat jahat yntuk ingin mendapat nama dan penghormatan dari atas kejayaan orang lain.
 
Petikan (berwarna merah dibawah ini telah disunting dan diterjemahkan ke Bahasa Malaysia dari penulis asal; Warisan Tanah Melayu Kita dalam artikel keluaran awal tahun ini)
 
Beberapa posting dalam sebuah blog, 'touting' TALES didipercayai milik blogger seorang a, mesti oleh blogger Cina, bahawa Melayu PAHLAWAN ICON, Hang Tuah, dan empat orang hampir sama terkenal komrad-in-arm, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Lekiu, adalah orang Cina.
 
Professor UM Sejarah Cina Malaysia Sejarah Prof Khoo Kay Kim, melalui kenyataan beliau baru-baru ini, adalah kepercayaan bahawa Hang Tuah adalah seorang tokoh mitos.
 
Diantara point-point yang dibangkitkan bagi menguatkan dakwaan mereka terhadp perkara berkaitan adalah:
1-Nama Ming Maharaja puteri 'yang dibentangkan' kepada Sultan Iskandar Shah Melaka adalah Hang Li Po.
2-Nama Hang Tuah, Hang Jebat dan lain-lain mempunyai TIGA consonents, tipikal nama Cina. Oleh itu mereka menamakan semula Hang Tuah sebagai 'Hang Too Ah' dan Hang Jebat sebagai 'Hang Jee Fatt'.
3. Menurut mereka, nama awal 'Hang' tidak pernah digunakan dalam nama Melayu.
4. Untuk 'menambah rempah ke garam', menurut mereka, ujian DNA tertentu telah dijalankan di 'Amerika' sisa-sisa 'Hang Too Ah' digali semula daripada kuburnya di Melaka membuktikan bahawa dia adalah Cina.
 
Tambah menarik, terdapat segelintir ramai penyokong-TALES percaya bahawa "Hang Too Ah" dan rakan-rakannya adalah dari golongan pahlawan-pahlawan terbaik Negara China ketka zaman tersebut yang telah diarahkan oleh Maharaja Ming untuk melindungi Puteri Hang Li Po ketika berada di Melaka.
 
Persoalannya kini, sekiranya mereka itu adalah antara pahlawan-pahlawan terbaik Cina, sudah tentu mereka ada kemahiran yang tinggi dalam seni membela diri Kung Fu dan lebih cenderung menggunaka pedang panjang Cina atau "Kwantow" sebagai senjata utama mereka untuk mempertahankan diri.
 
Dalam aspek ini, penyokong-TALES perlu menjelaskan, "Kenapa "Hang Too Ah" mengambilkan keputusan untuk mengenepikan pedang Cina dan sebaliknya, memihak pada senjata utama bangsa Melayu iaitu Keris Melayu.
 
(Untuk berita sepenuhnya sila klik sini.)
 
Kalau tak silap aku, dalam Buku "Hikayat Hang Tuah" ada mengambarkan Hang Tuah dan rakan-rakannya begitu fasih dalam pengunaan Bahasa Melayu Purba semenjak mereka masih kanak-kanak lagi.
 
 
Walaubagaimanapun, ianya memang jauh lebih jika dibandingkan dengan golongan mereka yang mendambik dada mengakui diri mereka adalah rakyat Malaysia walaupun masih gagal menguasai Bahasa Rasmi Negara iaitu Bahasa Melayu dengan sebaiknya biarpun sudah mencecah tahap hanya "menunggu soru" je.
 
Pada bahagian Buku "Hikayat Hang Tuah" dimana Hang Tuah yang ketika masih kanak-kanak lagi telah mempamirkan kemahirannya dalam "persilatan" (bukannya Kung Fu) dan biarpun seorang diri, dia berjaya membunuh seorang lelaki dewasa bersenjata yang mengamok dengan mudah sekali.
 
Dalam masa yang sama, paragraf di atas juga secara langsung jelas menolak andaian yang "Hang Lima Bersaudara" itu sebenarnya panglima-panglima Cina yang baru tiba dari Negara China tidak relevan kerana Buku Hikayat Hang Tuah" ada menceritakan perjalanan hidup mereka sewaktu zaman kanak-kanak di Melaka.
 
Rasa bangga terhadap bangsa masing masing adalah satu perkara yang agak normal, namun sikap melampau, bagaikan terlalu obses agar dinobatkan "bangsa teragung, tersoho, bertamadun, berpendidikan, kreatif, bijak dan serba terbaik dalam apa jua bidang."
 
Malah ada yang sanggup "menyunting" semula sejarah dunia demi mencapai matlamat tersebut dan ianya jelas digambarkan menerusi filem-filem aksi Kung Fu, terutamanya filem-filem yang mengisahkan Zaman Purba Cina dimana secara tidak langsung, banyak fakta sejarah yang dimanupulasi sewaktu pengambaran filem-filem berkenaan hinggakan kadangkala memberi persepsi yang tidak tepat di mata para penonton.

Aku secara peribadi "sometimes" sampai naik meluat sekiranya terserempak adegan-adengan yang terlampau "over sangat" bagaikan tiada rasa malu dan ada harga diri, filem-filem tersebut memberi gambaran yang bangsa Cina sebagai perintis yang berjaya bidang rekaan atau mencipta sesuatu yang amat berguna kepada seluruh dunia walhal, secara realitinya adlah sebaliknya.

Namun begitu, tidak dapat dinafikan, mereka mempunyai satu lagi kepakaran yang tiada tolok banding memang dikenali di seanterio dunia iatu pengeluaran produk-produk "immitation" yang tahap kesempurnaan hampir mencecah 90 peratus menyamai produk asli walaupun kos pengeluaran adalah jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan kos pembuatan produk asli.

Kalau tak percaya, rajin-rajinlah survey kedai-kedai talipon bimbit yang berdekatan, manalah tahu anda mungkin akan ditawarkan dengan Samsung Galaxy Note GT-N7000 atau IPhone2 (China) pada harga yang serendah RM350!!

Jadi, apa kaitannya Hang Tuah dan talipon bimbit immitation? Lu orang bijak maa .. pandai-pandailah membuat kesimpulan sendiri .. Peace!!

-UnReportedNews™®


1 comment:

  1. Jika hanya kerana nama "Hang" itu dipertikaikan sebagai nama Tionghua, apa halnya dengan nama "Lee". Adakah pelakon hollywood, Christopher Lee & Lee Majors itu berbangsa Tionhua? Kepala otak dia orang letak tu letak di mana, ye? Dasar puak pendatang tak kenang budi betul!

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List