Monday 19 November 2012

DUN SARAWAK: RM3.4B UNTUK PEMBANGUNAN TAHUN 2013

Ketua Menteri Pehin Seri Haji Abdul Taib Mahmud berkata Sarawak akan membelanjakan RM3.4 bilion untuk program pembangunan untuk tahun depan.

Dalam membentangkan Bajet Negeri 2013 di Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini pagi tadi, Taib berkata daripada jumlah jumlah ini, pembangunan sektor perdagangan dan industri mendapat sebahagian terbesar iaitu peruntukkan sebanyak RM2.04 bilion.
 
Beliau berkata RM429 juta akan dibelanjakan untuk meningkatkan mutu penyampaian perkhidmatan kerajaan melalui melalui kemudahan penambahbaikan, RM333 juta untuk pembangunan sosial dan perkhidmatan masyarakat, RM220 juta untuk sektor pengangkutan dan komunikasi, RM214 juta untuk kemudahan awam dan RM168 juta untuk pembangunan pertanian.

"Sebagai sebuah negari yang membangun, ianya amat penting untuk mempunyai bajet yang menumpukan serta menfokuskan kepada pembangunan," kata Taib, yang juga merupakan Menteri Kewangan Negeri.

Menurut beliau, Sarawak perlu memberi penekanan yang lebih untuk dalam membangunkan infrastruktur dan kemudahan kerana ianya amat diperlukan untuk meningkatkan kualiti hidup dan menarik lebih banyak pelaburan ke kawasan luar bandar di negeri ini.

"Terdapat keperluan bagi kawasan luar bandar yang harus diutamakan pembangunan, terutamanya mereka yang mempunyai potensi ekonomi yang boleh dimanfaatkan dan akan menyumbang dengan ketara kepada ekonomi negeri," katanya,

Beliau berkata jumlah RM1.5 bilion akan digunakan sebagai perbelanjaan yang melibatkan kakitangan emolumen (RM560 juta), bekalan dan perkhidmatan (RM551 juta), pemberian dan bayaran tetap (RM365 juta), perbelanjaan operasi pemerolehan aset (RM28 juta) dan lain-lain (RM13 juta).

Taib berkata bajet itu dicadangkan untuk menghasilkan lebihan kira-kira RM83 juta berdasarkan anggaran hasil sebanyak RM4.15 bilion berbanding jumlah perbelanjaan biasa RM4.07 bilion.

Beliau berkata, hasil bukan cukai akan menyumbang RM3,047,000,000 atau 73 peratus daripada jumlah hasil dijangka dengan RM975 juta atau 23 peratus daripada hasil cukai, RM119 juta daripada geran Persekutuan dan bayaran balik dan RM9 juta terimaan bukan hasil.

"Bajet ini akan terus memberi penekanan kepada pengurusan berhemat serta perbelanjaan operasi serta meningkatkan produktiviti dan meningkatkan daya saing negeri Sarawak," katanya.
 
Sesi persidangan DUN di tangguh pada tengahari tadi dan akan bersambung esok dimana sebanyak 335 soalan yang akan di tanya sepanjang sesi DUN yang akan bermula dari 19 hingga 28hb November ini.
 
Untuk makluman, UnReportedNews™® bersama ahli-ahli Kumpulan Bloggers Anak Sarawak™® akan membuat liputan dan laporan secara terus dari DUN di sepanjang sesi DUN tersebut.
 
-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List