Monday 18 June 2012

JANGAN CUBA HINA SARAWAK AZMIN!!

-WAJAR BAGI AZMIN MENGATASI KEJAHILANNYA DENGAN MENGKAJI FAKTA & SEJARAH SEBELUM MEMBUAT DIRINYA KELIHATAN KURANG BIJAK APATAH MENYELAR PBB & BN SARAWAK TIDAK TAHU MENGETAHUI DASAR DEMOKRASI TETAPI SEBALIKNYA, DIA & PKR SENDIRI YANG DEMIKIAN-


Timbalan Speaker Parlimen Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar menempelak Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Presiden, Azmin Ali supaya jangan cuba untuk "mengajar dan mendakwah" rakyat Sarawak mengenai pengertian demokrasi sekiranya dia dan PKR sendiri tidak mempraktikkannya.



"Jangan cuba menghina kami (rakyat Sarawak) dengan memberitahu kami kita tidak tahu apakah demokrasi, jika anda dan parti anda (PKR) diri kamu sendiri tidak mengamalkannya," kata Junaidi yang juga Ahli Parlimen (MP) Santubong .


"Anda patut malu dengan diri anda sendiri kerana PKR yang sebenarnya tidak tahu apa itu demokrasi...tindakan PKR selepas Pilihan Raya Umum 2008 untuk cuba "membeli" MP Barisan Nasional (BN) Sarawak dan Sabah untuk "melompat" ke parti anda...apakah ini anda sebut sebagai demokrasi?"


Beliau menegaskan bahawa PKR jelas tidak mengamalkan demokrasi sebagaimana yang telah di "dedah"kan oleh beberapa bekas Ahli Parlimen mereka yang memutuskan untuk "meninggalkan PKR selepas tidak tahan lagi dengan parti terebut yang jelas tidak mengamal dasar demokrasi dalam parti berkenaan.


Junaidi, telah dihubungi oleh UnReportedNews™® semalam di minta mengulas kenyataan Azmin sehari sebelum itu yang menyelar bahawa Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan BN Sarawak "tidak begitu memahami apa itu demokrasi".


Azmin membuat kenyataan ini selepas pembantu khasnya Hilman Idham tidak dibenar masuk ke Sarawak dan diarahkan untuk balik ke Semenanjung Malaysia pada penerbangan seterusnya sejurus selepas tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching di sini bersama  Azmin dan juga YB Zuraida Kamaruddin pada Jumaat lepas.


"Kerajaan Sarawak mempunyai yang hak sepenuhnya untuk menghalang sesiapa sahaja  memasuki negeri ini tanpa sebab, lebih-lebih lagi mereka yang di anggap berpotensi  menimbulkan ancaman kepada keselamatan di negeri ini seperti yang jelas dinyatakan Perkara 20 semasa Sabah, Sarawak dan Tanah Malaya untuk membentuk Malaysia pada tahun 1963, "kata Junaidi.


Beliau menekankan bahawa pembangkang ketika di Parlimen membahaskan perjuangan mereka untuk hak-hak rakyat Sabah dan Sarawak, terutamanya Pekara 20 terzebut namun mereka sendiri tidak seolah tidak memahami seluruh butiran perkara terebut.


"Di bawah 6 artikel pada Perkara 20, ianya jelas menyatakan bahawa "Semua kawalan  imigresen ke dalam mana-mana bahagian di Malaysia dari luar harus dipikul oleh Kerajaan Pusat tetapi kemasukan ke Borneo Utara (Sarawak) perlu juga mendapat kelulusan Kerajaan Negeri."


"Kerajaan Persekutuan tidak kuasa veto bagi kemasukan orang-orang ke dalam Borneo Utara bagi maksud Kerajaan Negeri kecuali atas bidang keselamatan. Borneo Utara harus mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas pergerakan orang-orang selain daripada orang-orang awam Kerajaan Persekutuan dari bahagian-bahagian lain di Malaysia ke Borneo Utara,"  jelas Junaidi.


"Ini adalah asas kepada "hubungan untuk melindungi hak-hak" penduduk Sabah dan Sarawak dan walaupun imigresen ke dalam mana-mana bahagian di Malaysia dari luar harus dipikul oleh Kerajaan Pusat tetapi kemasukan ke Sarawak perlu juga memerlukan kelulusan Kerajaan Negeri."


"Pendekata Kerajaan Negeri melalui Jabatan Imigresen mempunyai kuasa penuh untuk menyekat kemasukan ke Sarawak di luar termasuk individu dari Semenanjung Malaysia untuk keselamatan negeri ini," tambah beliau.


"Jadi saya ingin nasihatkan YB Azmin adalah amat wajar untuk mengatasi kejahilannya mengenai perkara ini dengan mengkaji fakta dan sejarah sebelum membuat dirinya kelihatan kurang bijak apatah lagi menyelarkan PBB dan BN Sarawak tidak mengetahui dasar demokrasi tetapi sebaliknya, mereka sendiri yang demikian," kata Junaidi.

-UnReportedNews™®






1 comment:

  1. wakakaka...padan muka kau Assmin..dah tak dapat masuk "rumah" orang pastu nak marah pulak..Assmin wooii..tuan rumah tu takut kalau kalau kau buat bisness assscream kat rumah dia laaa..bodoh punya assmin..wakakakaka

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List