Tuesday 4 October 2016

Tertekan, Chong Label Bekas Rakan DAP Sabahnya "Katak Mengejar Kekayaan"


Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen menyifatkan tindakan ADUN Likas Junz Wong (DAP) dan timbalan Pengerusi DAP Sabah Joan Goh Penn Nee meninggalkan DAP untuk menganggotai sebuah parti tempatan baharu sebagai "katak yang mengejar kekayaan".

Chong menganggap, alasan mereka masuk ke parti tersebut untuk memperjuangkan hak rakyat tempatan (Sabah) hanyalah satu alasan namun hakikatnya, mereka sebenarnya mengejarkan kekayaan bekas Naib Presdien Umno Datuk Safie Afdal, yang dikatakan akan menubuh dan menerajui parti baru berkenaan.

Beliau yang dipetik dari Malaysiakini sebagai berkata, ramai politikus yang telah "kabur" dengan kekayaan Shafie, sehinggakan mereka terlupa akan matlamat asal serta agenda perjuangan mereka.

"Ini menggambarkan karekter katak politik," katanya didalam sebuah kenyataan versi bahasa Cina namun pada kenyataan media bahasa Inggeris tidak pula menyentuh langsung mengenai "katak atau Shafie".

Kelmarin, Wong dan Goh bersama beberapa orang wakil rakyat PKR Sabah mengumumkan keluar dari parti masing-masing untuk menyertai parti yang mereka belum umumkan secara rasmi lagi.

Hakikatnya, Chong sebenarnya gerun akan tsunami DAP Sabah yang kini baru menyedari perjuangan menerusi platform parti pembangkang berasaskan parti-Semenanjung tidak membawa apa-apa keuntungan kepada rakyat Sabah.

Chong khuatir mungkin fenomena keluar parti seumpama ini (biarpun tidak melibatkan barisan pemimpin DAP Sarawak), berkemungkinan besar sedikit sebanyak ianya akan memberi kesan kepada penyokong DAP, khususnya dari golongan Bumiputera di Sarawak.

Beliau juga sedar, parti tempatan yang memperjuangkan hak rakyat tempatan kini mendapat sokongan padu dari rakyat sepertimana PBB selama ini, yang diterajui oleh Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan Satem.

PBB mempunyai opsyen bersuara kepada Kerajaan BN Pusat, tidak seperti DAP Sarawak, yang hanya menjadi Pak Turut mengikut apa saja arahan kepada DAP Pusat.

Inilah yang paling ditakuti oleh Chong dan DAP Sarawak! -UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List