Sunday 28 July 2013

PENANTIAN 14-TAHUN BERAKHIR!

-BAGAIMANAKAH PERASAAN ANDA JIKA ANDA TIDAK MEMPUNYAI SEBARANG KERAKYATAN? PASRAH KAN? ITU YANG DIALAMI OLEH SEORANG GADIS DI MALAYSIA! IRONINYA, RAMAI WARGA NEGARA INI PULA YANG TAK MENGHARGAI STATUS WARGANEGARA MEREKA! TAK PAYAHLAH AKU SEBUT NAMA-NAMA MEREKA, KORANG PUN DAH DAPAT AGAK DAH! KEKEKE!!!-

Penantian selama 14 tahun menunggu untuk diperakui sebagai warganegara Malaysia buat Aishah Nachiar Jameel Ahmed berakhir apabila permohonan beliau untuk kewarganegaraan Malaysia telah diluluskan oleh Kementerian Dalam Negeri pada petang Jumaat lepas.

Dokumen kelulusan rasmi untuk permohonan Aishah, 20 tahun untuk mendapat status warganegara Malaysia yang telah disampaikan oleh Timbalan Menteri Kementerian Dalam Negeri Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

"Alhamdulillah (segala puji kepada Allah), dan berkat kesabaran kami sekeluarga selama lebih daripada satu dekad yang telah berbaloi dan di sini, saya ingin mengambil peluang yang untuk mengucapkan penghargaah dari  keluarga saya dan terima kasih kepada Timbalan Menteri Kementerian Dalam Negeri Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar yang menjadikan ianya satu realiti," kata bapa Aishah itu, Jameel Ahmed.

Junaidi yang juga Ahli Parlimen Santubong menyerahkan dokumen itu kepada Jameel, warga India dengan isterinya Maryam Abdullah, tempatan Sarawak semasa majlis berbuka puasa bersama media yang diadakan di salah sebuah hotel terkemuka di bandaraya Kuching di sini.

Bercakap kepada UnReportedNews™®, Jameel mendedahkan bahawa dalam tempoh 14 tahun yang lalu, dia telah memohon kerakyatan Malaysia untuk anak perempuannya sebanyak tiga kali bagaimanapun hanya selepas Junaidi semula Timbalan Menteri pejabat Kementerian Dalam Negeri bahawa masalah mereka telah "diselesaikan".

Aishah, seorang pelajar kolej swasta, anak yang tertua sekalin daripada tiga adik-beradik dilahirkan di United Kindgdom manakala adik-beradiknya yang lain telah dilahirkan di Malaysia mempunyai kerakyatan Malaysia.

Dengan dokumen kelulusan rasmi untuk permohonan warganegara Malaysia, Aishah boleh pergi ke mana-mana Jabatan Pendaftaran Negara dan memohon kad pengenalan Malaysia.

Turut hadir pada majlis tersebut adalah isteri Junaidi Datin Hajah Feona Sim Abdullah dengan ahli keluarga mereka.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List