Friday 31 May 2013

DAP SARAWAK "KONG PUN BO YONG" (CAKAP PUN TAK GUNALAH!)

-APERLER BADI DAP SARAWAK NI? ASYIK SETIAP PENGHUJUNG SIDANG DUN KENA BALUN KETUA MENTERI! KAW-KAW PLAK TU! KEKEKE!!!-

Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, dalam ucapannya penggulungan pada persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini mempergunakan setiap detik yang terluang untuknya dengan sebaik-baiknya menangani segala dakwaan terhadapnya selama ini terutamanya yang dibangkitkan oleh mereka-mereka yang kononnya mengakui diri mereka sebagai "agensi-agensi atau badan-badan pertubuhan asing yang bebas" namun sebaliknya, mempunyai latarbelakang atau rangkaian secaratidak langsung dengan parti-parti pembangkang negara ini.

Dan bagaikan satu "ritual" atau acara tahunan secaratidak rasmi pada hampir penghujung setiap DUN Sarawak, Taib yang seringkali dilabel sudah outdated, merapu, tua, nyanyuk, tidak lagi cekap, tidak relevan lagi, harus mengundur diri dan pelbagai lagi tuduhan bertujuan menyerng kreadibitinya oleh pemimpin-peminpin pembangkang,terutamanya DAP "membalun dan menghentam" DAP, hentaman Taib bukannya sebarang hentam kerana ianya dilaksanakan dengan kelas dan gayanya yang tersendiri, secara berhemah, berfakta, tajam dan benar!

"Save the best for the last", itulah penulis dapat "describekan" pada hujah Taib, yang dengan pose kedua tangannya diletakkan ke bahagian belakang badannya, sekali sekala memandang ke arah ADUN BN yang bersebelahan dengannya (bukan untuk mendapat mendapatkan sokongan senyuman,atau thumbs-up ataupun anggukan kepala tanda bersetuju dengan apa yang beliau katakan seperti yang sering dilakukan ADUN DAP-terutamanya ADUN Kota Sentosa Chong Chieng Jen atau ADUN Bukit Assek Wong Ho Leng) tapi seolah ingin memastikan bukan saja ADUN pembangkang tapi semua (termasuk ADUN BN) harus menghayati/memahami payang beliau sampaikannnya!

Setelah berbulan-bulan berdiam diri atas segala tuduhan-tuduhan baik yang dinagkit oleh Global Witness, Bruno Manser Fund, Sarawak Report dan Radio Free Sarawak secara bersahaja dan ringkas memberi komen-komen yang pendek, tidaklah keterlalun penulis katakan ucapan pengulungan Taib dalam membidas segala dakwaan-dakwaan tersebut dengan secara terperinci betul-betul telah meletakkan pembangkang/DAP ke dalam satu situasi yang "menampakkan kebodohan mereka sendiri"!

Membuka bicaranya, mengapa pada peringkat awal beliau enggan memberi sebarang respon sebaik sahaja dakwaan-dakwaan berkenaan dilontarkan, Taib menjelaskan ini adalah kerana semua dakwaan-dakwaan tersebut adalah tidak berasas sama sekali serta lebih menampakkan kecenderungan bertujuan memerangkap beliau untuk memertabatkan segala membuat dakwaan yang telah dilontar secara  tidak bertanggungjawab, penuh kepalsuan dan  berniat jahat.

Jelaslah sudah mengapa DAP melabel Taib sebagai "outdated, merapu, tua, nyanyuk, tidak lagi cekap, tidak relevan lagi dan harus mengundur diri",kerana DAP tidak dapat lagi bertahan dengan ketajaman kata-kata Taib dan secara logiknya, sekiranya Taib benar-benar "outdated, merapu, tua, nyanyuk, tidak lagi cekap, tidak relevan lagi dan harus mengundur diri",diam-diam sajalah kerana ianya akan memberi satu "advantage" kepada mereka (seperti yang BN Sarawak lakukan sekarang keatas iaitu berdiam diri sedangkan pada hakikatnya beberapa orang pemimpin pembangkang yang sebenarnya sudah "overdue" dan perlu mengundur-biarlah korang sendiri yang meneka siapa mereka itu).

Berikut adalah petikan ucapan penuh Taib yang telah diterjemahkan kedalam Bahasa Malaysia (dari Sarawak Monitor dengan kebenarannya):

Tahun ini menandakan ulang tahun yang ke-50 kemerdekaan Sarawak daripada Great Britain serta pergabungan Sarawak dengan Malaya, Sabah dan bersama-sama dengan Singapura, untuk membentuk Persekutuan Malaysia. Sarawak, pada Hari Malaysia pada tanggal 16 September, 1963, telah dibebaskan daripada penjajahan. Dari hari bahawa kita, rakyat Sarawak, yang bertanggungjawab takdir kita sendiri.

Kita menggunapakaikan sistem demokrasi berparlimen dengan pilihan raya bagi Dewan Undangan Negeri dan Parlimen persekutuan dijalankan selang lima tahun dan dalam setiap pilihan raya, terdapat penyertaan percuma dan bersemangat oleh semua parti-parti politik, termasuk dari pembangkang. Rakyat di Sarawak membuat pilihan mereka dan memberi mandat kepada parti politik yang menang majoriti, untuk mentadbir Negeri.

Pilihan raya sebelum rakyat itu telah, sejak pilihan raya langsung pertama pada tahun 1970, menjadi antara perkhidmatan atau rekod prestasi parti pemerintah, iaitu Barisan Nasional, mendapatkan mandat yang baru daripada orang-orang, dan janji-janji dan rungutan daripada pihak-pihak Pembangkang . Keutamaan mengundi telah dibuat oleh rakyat negara ini, bebas daripada kawalan mana-mana kuasa luar. Parti-parti politik yang terlibat semua didaftarkan sebagai organisasi Malaysia. Itulah intipati menjalankan kuasa kerajaan oleh rakyat sebuah negara yang bebas dan merdeka seperti Malaysia.

PENGLIBATAN LUAR

Sejak Pilihan Raya Negeri 2006, satu fenomena baru telah timbul. Kumpulan luar tanpa mandat daripada rakyat Sarawak, telah menjalankan aktiviti-aktiviti yang bertujuan untuk mempengaruhi keputusan pilihan raya umum, kedua-dua Negeri dan Parlimen, di Sarawak, atau untuk melemahkan atau menyebabkan keruntuhan kepimpinan dipilih Kerajaan Negeri. Motivasi mereka adalah kononnya kebimbangan mereka mengenai urus tadbir negeri dan nasib yang dikatakan orang-orang asli.

Tetapi jika apa yang mereka lakukan adalah tertakluk kepada analisis yang adil dan berhati-hati, agenda tersembunyi mereka boleh jelas didedahkan. Iaitu, untuk menyebabkan ketidakstabilan politik, menghentikan momentum pembangunan dan pertumbuhan ekonomi yang Sarawak telah dicapai sejak Hari Malaysia di bawah Kerajaan kita yang dipilih secara demokrasi. Dan di atas semua, untuk memasang sebuah kerajaan di Sarawak yang akan terhutang budi kepada mereka dan orang-orang yang dibiayai aktiviti keji mereka. Di sebalik fascade kuasa-kuasa luar, rancangan mereka untuk membuat tunduk Sarawak untuk agenda mereka dan pembiaya mereka. Bagi saya ini adalah satu percubaan yang menyamar untuk memperkenalkan penjajahan semula.

Kumpulan-kumpulan luar Saya merujuk kepada, termasuk Global Witness, Tabung Bruno Manser, Sarawak Report dan Radio Free Sarawak. Seperti yang kita semua tahu, tidak seorang pun daripada pertubuhan-pertubuhan yang berdaftar di dalam atau beroperasi di Sarawak. Mereka tidak ditubuhkan oleh Sarawak atau atas permintaan penduduk Sarawak. Kumpulan-kumpulan ini bersama-sama dengan kumpulan yang mereka pakar dalam membuat tuduhan berniat jahat untuk memburuk-burukkan Kerajaan Negeri dan pemimpin termasuk saya. Penerbitan skandal mereka biasanya muncul sejurus sebelum Pilihan Raya Negeri atau Pilihanraya Umum persekutuan. Masa tersebut tidak boleh menjadi satu kebetulan.

Dakwaan JUST SEBELUM PILIHANRAYA NEGERI, MEI, 2011

Dari Disember 2010 hingga April 2011, iaitu, dalam jangka masa sehingga Pilihan Raya Umum Negeri pada bulan Mei, 2011, satu siri artikel yang telah diterbitkan dalam Sarawak Report suatu penerbitan portal berita dari England oleh penduduk negara itu. Artikel ini membuat dakwaan sensasi tentang "merebut tanah", pengumpulan kekayaan dan kesenangan dalam amalan rasuah oleh saya sendiri dan beberapa Menteri-menteri saya. Tuduhan-tuduhan telah berkali-kali disiarkan oleh Radio Free Sarawak, sebuah stesen radio, yang diasaskan oleh seorang wanita British dan penyiaran dari luar Malaysia.

Pada masa itu, saya tidak mahu memartabatkan ini purveyors tidak bertanggungjawab kepalsuan berniat jahat dengan bertindak balas kepada dakwaan mereka. Yang saya sedar adalah sepenuhnya tidak berasas. Sebagai contoh, ia didakwa bahawa saya mempunyai akaun bank di Switzerland tetapi pada permintaan saya walaupun pihak berkuasa Switzerland telah tidak dapat mencari apa-apa. Kemudian, apabila Petronas diberikan kontrak kepada Syarikat dalam masa kumpulan Rimbunan Hijau yang didakwa mesra kepada saya, untuk mencari minyak dan gas di luar Bintulu, saya telah dituduh terlibat dalam penganugerahan kontrak. Tiap-tiap seorang daripada kita tahu bahawa Petronas tidak berada di bawah kawalan saya tidak tertakluk kepada pihak berkuasa saya, namun tuduhan remeh itu dibuat terhadap saya.

Walau bagaimanapun, pihak pembangkang, khususnya DAP dan PKR memutuskan untuk menggunakan tuduhan-tuduhan palsu dalam usaha untuk kepentingan politik, walaupun setakat percuma mengedarkan beribu-ribu transistor radio dan risalah kepada orang ramai terutamanya di kawasan luar bandar, supaya boleh menjadi penyebaran luas ini kepalsuan dijana asing. Dalam pandangan ini, seperti mana-mana orang yang beriman benar dalam demokrasi, saya membuat keputusan untuk menyerahkan diri saya untuk pertimbangan oleh pengundi kita (yang tahu apa yang saya dan Kerajaan saya telah lakukan semua ini 30 tahun bagi Negeri dan pembangunan), untuk melihat jika mereka akan percaya dalam dakwaan, dimasak oleh warga asing dan disebarkan secara meluas oleh pembangkang ketika kempen Pilihan Raya Negeri.

Keputusan Pilihan Raya Umum Negeri, 2011 adalah bahawa BN Negeri memenangi bukan sahaja undi popular, tetapi lebih daripada 2/3 daripada kerusi di Dewan yang mulia ini - Oleh mana-mana standard suara lebih daripada ¾ - majoriti super. Pihak yang saya milik PBB, mencatatkan kejayaan 100% dalam semua kerusi yang meletakkan calon! Pilihan Raya Negeri 2011 mesti telah bebas dan adil kerana tidak ada satu petisyen pilihan raya difailkan untuk mencabar mana-mana keputusan untuk kerusi yang dimenangi oleh Barisan Nasional.

Rakyat Sarawak telah pada tahun 2011 pilihan raya, memandangkan keputusan mereka tanpa ragu-ragu mengenai dakwaan yang dibuat oleh pertubuhan-pertubuhan dan media asing. Mereka telah secara menyeluruh menolak tuduhan-tuduhan dan percubaan terang-terangan, yang diilhamkan oleh orang asing, menyebabkan kejatuhan Kerajaan BN Negeri. Asing ini bukan sahaja gagal, tetapi gagal teruk! Mereka harus sedar apa yang mereka lakukan, terutamanya, untuk memberi gambaran yang sangat buruk Kerajaan Negeri dan membuang kepimpinan dalam cahaya yang sangat miskin, telah meyakinkan dan sebahagian besarnya tidak diendahkan oleh pengundi yang mengenali saya lebih baik di tangan pertama.

Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan saya mempunyai mandat yang jelas untuk mengawal sehingga Pilihan Raya Negeri akan datang. Saya berterima kasih di atas sokongan rakyat dan akan terus berkhidmat kepada mereka berdasarkan mandat mereka telah diberikan kepada saya dan Kerajaan saya pada tahun 2011. Saya mempunyai hak untuk menolak perbuatan keji dan kempen tidak beretika oleh beberapa ahli-ahli DAP Sarawak bahawa saya perlu meletakkan jawatan sebagai Ketua Minister.The DAP tidak mempunyai mandat dan restu rakyat untuk membuat apa-apa panggilan dan harus berhenti daripada berbuat demikian dalam semangat demokrasi.

Pita SAKSI GLOBAL & PILIHANRAYA PARLIMEN 2013

Sejurus sebelum Pilihan Raya baru-baru ini Parlimen, pada bulan Mac tahun ini, Global Witness, sebuah organisasi berpusat di London yang mempunyai kaitan dengan Bruno Manser Fund dan Yayasan digalakkan oleh spekulator mata wang antarabangsa yang terkenal, menyiarkan pita video perbualan antara diupah supaya dipanggil "penyiasat", Andrew Stewart, dan beberapa Sarawak termasuk 2 sepupu saya. Melalui proses yang tidak bertanggungjawab daripada perangkap dan soalan utama dari penyiasat diupah, pendapat telah dinyatakan oleh individu tentang bagaimana tanah untuk perladangan milik di Sarawak dan skim oleh orang-orang yang mendapat tanah itu untuk memaksimumkan keuntungan cepat dan menipu dielakkan cukai Malaysia. Malah seorang peguam yang baru layak akan memahami bahawa apa-apa keterangan illicitly diperoleh dari pihak ketiga yang tidak curiga tidak dapat berdiri dengan standard asas bukti bersalah di hadapan tribunal kehakiman terhadap mana-mana orang yang mereka merujuk kepada. Pembangkang, terutama DAP, seronok disebarkan pita dan kandungannya. Sekali lagi, saya dibenarkan sendiri untuk dinilai oleh rakyat melalui undi mereka.

Dalam Pilihan Raya Parlimen baru-baru ini membuat kesimpulan, BN Negeri, yang diketuai oleh saya sendiri, memenangi 25 daripada 31 kerusi - lebih daripada 2/3 daripada kerusi Parlimen di Sarawak. 3 calon-calon pembangkang yang tidak gemar membuat dakwaan rampasan tanah terhadap Kerajaan dan melancarkan kes-kes tanah NCR di Mahkamah yang berhubungan dengan tanah ladang, gagal oleh margin yang luas untuk dipilih di Limbang, Lubok Antu dan Sri Aman. Satu-satunya tafsiran keputusan undi parlimen, adalah bahawa rakyat Sarawak overwhelmingly menolak dakwaan yang dibuat oleh Global Witness dan telah menyatakan rasa meluat katakan mereka terhadap campur tangan asing dan manipulasi dalam urusan umat yang bebas dan bebas daripada Sarawak. Para pengundi juga telah menunjukkan bahawa orang-orang yang rela membenarkan diri mereka untuk menjadi saluran bagi kepalsuan berniat jahat asing, tidak boleh diamanahkan dengan kuasa untuk mentadbir sebuah negara berdaulat yang merdeka seperti Malaysia.

Selepas melepaskan pita Global Witness, terdapat panggilan oleh pihak pembangkang yang saya perlu disiasat bagi jenayah yang kononnya didedahkan oleh orang-orang pita. Walaupun saya tidak takut siasatan supaya kebenaran dapat ditemui sepenuhnya, pembangkang yang mendakwa memperjuangkan hak-hak sivil atau manusia, bahkan tidak rasa saya bertajuk dengan prinsip undang-undang yang sudah berakar umbi - anggapan tidak bersalah sehingga terbukti bersalah di Mahkamah Undang-Undang. Atas perintah daripada kuasa-kuasa asing, mereka mahu menyatakan rasa bersalah untuk mementaskan drama politik mereka - yang saya perlu segera meletakkan jawatan supaya Kerajaan Negeri itu akan dicampakkan ke dalam mundur pelbagai dan agenda kuasa-kuasa asing dapat dicapai!

Walau apa pun penolakan tegas pengundi terhadap apa yang telah didedahkan di dalam pita Global Witness, ahli-ahli DAP, khususnya Ahli Yang Berhormat Kota Sentosa, terus merujuk kepada pita seolah-olah mereka yang terkandung kebenaran Injil. Pada masa lalu, saya telah memberikan kepadanya manfaat keraguan kerana kekurangan pemahaman tentang prosedur kerajaan Negeri kewangan dan sistem. Tetapi, harping berulang kali mengenai dakwaan yang dibuat oleh media luar dan organisasi sebelum Pilihan Raya Umum Negeri 2011 dan Poll Parlimen baru-baru ini, telah menyakinkan saya niat jelas berniat jahat untuk menyebabkan kerosakan besar kepada reputasi Kerajaan dan integriti yang sistem kewangan. Melalui gaya kasar beliau politik beliau bukan sahaja merendahkan maruah institusi mulia ini tetapi juga cuba untuk mewujudkan kesangsian di kalangan rakyat bagi mereka yang telah sah yang diberi mandat oleh rakyat untuk mentadbir negeri ini. Dengan cara itu dia terus dinyatakan hujah-hujahnya dalam dan di luar Dewan yang mulia ini, berdasarkan dakwaan dalam media asing dan digalakkan oleh pertubuhan-pertubuhan asing, beliau berniat jahat berusaha untuk mencapai apa yang dia teruk gagal mencapai sekurang-Pilihan Raya Umum - untuk menukar Kerajaan.

REFLEKSI DAN MEMOHON MAAF

Kepada Ahli Yang Berhormat Kota Sentosa, saya akan meminta dia untuk serius mencerminkan, dalam semangat patriotik Sarawak, pada apa yang saya telah berkata mengenai gangguan terang-terangan dan berterusan dan manipulasi oleh orang asing dan organisasi asing dalam hal ehwal negara kita dan untuk perhatian mesej yang terang majoriti rakyat kita, untuk menolak aktiviti jahat orang-orang yang tidak mempunyai mandat untuk menerbitkan semua kepalsuan berniat jahat terhadap Kerajaan Negeri dan pemimpin dipilih dengan sewajarnya. Selagi terdapat Sarawak, seperti di pihak pembangkang, yang berterusan dalam menjadi rela alat untuk penyebaran dakwaan palsu atau dibesar-besarkan, negeri ini adalah pada risiko menjadi tunduk kepada manipulator asing dengan kesan-kesan ekonomi, sosial dan politik yang berpotensi buruk .

Kerajaan Negeri telah pun dimulakan tindakan undang-undang terhadap Ahli Yang Berhormat Kota Sentosa kerana fitnah yang berkaitan dengan apa yang dia kata di luar Dewan yang mulia ini pada sistem negara belanjawan dan kewangan. Bagi diri saya, saya akan mempertimbangkan memfailkan prosiding mahkamah terhadapnya melainkan jika dalam masa 3 bulan akan datang beliau meminta maaf untuk kata-kata fitnah yang diucapkan terhadap saya di dalam dan di luar Dewan ini yang mengandungi tuduhan-tuduhan palsu dan berniat jahat mengenai pentadbiran saya Negeri. Beliau perlu sedar apa yang dia telah berkata tentang saya dan saya serahkan kepada hati nurani yang baik untuk membuat keputusan sama ada beliau akan menarik balik dakwaan mereka dan sewajarnya meminta maaf.

POSTSCRIP

Sekarang saya telah membuat keputusan untuk berurusan dengan aktiviti-aktiviti kuasa-kuasa luar dan unsur-unsur selepas rakyat di Sarawak telah berlalu pertimbangan mereka pada 2011 Negeri Pilihan Raya Umum dan Pilihan Raya Parlimen baru-baru ini, daripada gangguan ini asing dan manipulasi hal ehwal kami dengan hangat menolak dakwaan dibuat terhadap saya dan kerajaan saya.

Saya faham bahawa sebagai Ahli lengan Eksekutif Kerajaan dan sebagai wakil rakyat untuk rakyat Balingian, saya bertanggungjawab kepada Dewan yang mulia ini. Oleh itu, pada 14 Mei, 2007, saya membuat Pernyataan Personal dalam Dewan ini di bawah Peraturan Mesyuarat 22 mengenai dakwaan yang disiarkan dalam Japan Times tetapi diterbitkan semula dalam Malaysiakini, bahawa saya telah menjadi penerima bayaran yang haram yang dibuat oleh anggota kartel perkapalan Jepun untuk penghantaran kayu balak dari Sarawak ke Jepun. Dalam Penyata peribadi saya, saya mengkategorikan menafikan dakwaan ini. Japan Times akan diterbitkan penjelasan bahawa Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri di Tokyo telah mengesahkan bahawa bayaran ini adalah perbelanjaan yang sah dan tidak menyalahi undang-undang pembayaran dan menarik balik tuduhan terhadap saya. Oleh itu, Malaysiakini pada Januari 2012, dikemukakan permohonan maaf kepada saya tidak layak di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi menerbitkan dakwaan-dakwaan yang tidak berasas terhadap saya. Saya telah membuktikan kewajaran apabila kebenaran telah terdedah!

Juga, apabila isu-isu seperti pemberian kontrak Kerajaan kepada Titanium Sdn Bhd, sebuah syarikat di mana salah satu daripada anak-anak saya mempunyai kepentingan, bagi penggantian dan pembinaan jambatan luar bandar, dan pembayaran yang dibuat kepada Syarikat oleh Kerajaan, telah dibangkitkan dalam majlis pada ogos ini. Menteri-menteri saya memberi penjelasan terperinci sebagai tindak balas kepada isu-isu yang menolak apa-apa amalan inproper. Ini dapat dilihat dari Hansard Dewan ini bertarikh 28 November 2006, 27 November, 2007 dan 21 Mei, 2010.

Saya ingin memaklumkan dan memastikan majlis pada ogos ini bahawa saya tidak meletakkan diri saya dalam apa-apa kedudukan atau keadaan konflik kepentingan dan dalam kes-kes di mana keluarga atau saudara-mara saya yang terlibat, saya telah secara konsisten menahan dirinya daripada penyertaan dalam membuat keputusan yang melibatkan mereka. Saya tidak memihak kepada saudara-mara dalam hal-hal melibatkan mereka dan Negara. Satu contoh ialah kes mengenai pembatalan T/0279 Lesen Kayu dikeluarkan kepada keruntum Sdn Bhd

Chong selepas di"balun" Taib!
Sejuk ker? Body posture yang menarikan?
Sepupu saya, Norlia bt Tun Abdul Rahman, mempunyai kepentingan dalam syarikat ini dan dalam pengurusan operasi pembalakan. Kerajaan mahupun diri saya bersetuju untuk apa-apa kompromi terhadap kes itu apabila perkara itu telah didengar di Mahkamah Rayuan pada Mac tahun ini. Hasilnya, Mahkamah Rayuan mengesahkan penghakiman Mahkamah Tinggi yang memutuskan bahawa pembatalan lesen itu adalah sah dan sah.

Keruntum kini telah memutuskan untuk membawa kes ke Mahkamah Persekutuan. Bagi kes keruntum, Undang-undang mesti dibenarkan untuk mengambil kursus itu walaupun ia melibatkan sepupu saya sendiri.

Saya akan menghormati dan menghormati prinsip akauntabiliti saya kepada Dewan yang mulia ini dan kepada rakyat Sarawak yang telah berkali-kali memberikan saya mandat untuk menerajui Kerajaan Negeri ini sejak 1981 dalam tempoh od 7 electorals. Baik Kerajaan Negeri mahu pun saya bertanggungjawab kepada NGO asing dan wartawan asing atau penyiar. Saya tidak akan membenarkan mereka untuk cuba "memegang" saya bertanggungjawab bagi perkara-perkara berkaitan dengan pentadbiran saya Negeri. Untuk bertindak balas atau bertindak balas terhadap apa yang mereka menulis tentang saya akan mengakui bahawa mereka mempunyai hak untuk campur tangan dalam atau mengambil bahagian dalam hal ehwal negara ini. Saya tidak boleh berkompromi dengan kedaulatan negara kita dengan melibatkan diri dengan elemen-elemen asing.

Saya berharap wakil-wakil rakyat kita di Dewan yang mulia ini juga akan melakukan perkara yang sama.

Selamat Hari Gawai.

PS: Selalunya Chong akan mengadakan sidang akhbar untuk memutarbelitkan segala fakta-fakta yang telah dibahas,dalam DUN tapi aneh kali, Chong, yang mukanya nyata "pucat" selepas diherdik oleh Taib enggan menggadakan sidang akhbar! Mengapa ye? TAKUT KOT? Kekeke!!!

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List