Wednesday 17 April 2013

PRU-13 SARAWAK: MANIFESTO BN NEGERI DILANCARKAN!

-IANYA SELARI DENGAN MANIFESTO BN PUSAT YANG DIUMUMKAN PERDANA MENTERI DATUK SERI NAJIB TUN RAZAK NAMUN DI ADAPTASIKAN MENGIKUT KEPERLUAN & KEPENTINGAN PEMBANGUNAN NEGERI SARAWAK!-

Barisan Nasional (BN) Sarawak siang tadi telah melancarkan Manifesto BN Negeri yang merupaan manifesto tambahan menekankan kepada pembangunan SCORE dan selaras dengan Manifesto BN Persekutuan yang dilancarkan oleh Perana Meneteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-u ini.

Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud yang secara rasmi telah melancarkan Manisfesto BN Sarawak tersebut menyatakan manisfesto yang memberi penekanan kepada lima perkara utama adalah sebagai tambahan kepada manifesto kebangsaan yng mmberi perhatian khusus kepada urustadbir yang lebih baik, transformasi ekonomi negeri, transformasi luar bandar, kesejahteraan rakyat dan keadaan alam sekitar.

"Komitmen dan keutamaan bagi setiap pemimpin dalam sebuah negara demokrasi adalah untuk memastikan kebebasan dan hak-hak rakyat yang dipertahanan walaubagaimanapun, ia adalah sama penting bagi kita untuk memastikan peluang terus wujud bagi Rakyat untuk mendapat tahap kehidupan yang lebih baik."

Taib, yang juga Pengerusi BN Negeri berkata pada masa yang sama, kita sebagai rakyat dalam sebuah negara demokrasi mesti memainkan peranan kita dan memenuhi tanggungjawab kita dalam memilih pemimpin yang berkebolehan, berjaya dan berdedikasi.

"Koridor Tenaga  Sarawak (SCORE) adalah asas untuk membangunkan Sarawak ke arah menjadi sebuah negara maju dan ekonomi berpendapatan tinggi dan ini adalah aspirasi untuk Sarawak bahawa kita akan mempertahankan."

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang akhbar, selepas pertemuan dengan semua komnen parti BN Negeri termasuk 31 calon-calon BN Negeri bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang diadakan di ibu pejabat PBB di Jalan Bako berhampiran Bandaaya Kuching di sini tengahari tadi.

Memberi penekanan yang kewujudan SCORE bagi Sarawak akan mampu untuk merealisasikan kelebihan negeri ini untuk menjana kuasa hidro pada harga yang kompetitif dan juga sumber-sumber lain yang ada di dalam negara kita, Taib berkata ia akan juga menarik industri bertaraf dunia dan membangunkan industri berat di Sarawak.

"Industri yang dibangunkan di SCORE akan dapat mencipta lebih banyak peluang untuk semua orang di Sarawak, seperti peluang pekerjaan, peluang perniagaan dan oppotunities pendidikan dan latihan oleh itu, rakyat Sarawak perlu mengambil kesempatan daripada semua peluang-peluang ini supaya kita semua dapat meningkatkan tahap kita pendapatan, taraf hidup kita dan kualiti hidup kita."

"SCORE akan membawa pertumbuhan ekonomi yang tinggi bagi Malaysia secara keseluruhan dan Sarawak khususnya, pelaksanaan dan kejayaan SCORE adalah penting dan merupakan pilihan yang terbaik untuk meningkatkan ekonomi negara kita dan negara kita," katanya.

"Maka, kerjasama yang erat antara Kerajaan BN di peringkat Persekutuan dan peringkat Negeri akan memastikan bahawa pembangunan negara kita, terutamanya pembangunan SCORE hauslah dikekala dalam usaha untuk mengubah ekonomi Sarawak," kata Taib.

Taib berkata kerajaan BN telah membuktikan keupayaan, pencapaian, minat dan dedikasi untuk rakyat Malaysia dan kita akan terus bekerja keras kerana kita mahu memastikan bahawa rakyat Malaysia menerima yang terbaik tanpa meninggalkan sesiapa dan bahawa tidak ada yang ketinggalan.

Manifesto BN Sarawak memberi penekanan pengurusan kerajaan yang lebih baik dengan cekap dan responsif, Penyampaian Perkhidmatan, Pematuhan ketat kepada Prosedur Kewangan, Konsensus dan Penyertaan Membuat keputusan, Pengurusan Fiskal dan Kewangan Bertanggungjawab dan berhemat dan Transformasi Ekonomi Negeri.

Ianya juga untuk memastikan bahawa ekonomi negeri Sarawak berkembang pesat melalui pelan pembangunan yang jelas dan fokus untuk Menjana pelaburan dan peluang perniagaan yang luas, untuk menyediakan peluang-peluang pekerjaan untuk semua, Memberi pendidikan dan teknikal dan latihan kemahiran untuk semua, terutamanya untuk belia kita, Meningkatkan pendapatan untuk Rakyat ke tahap yang lebih tinggi.

Manifesto ini juga menyentuh tentang Transformasi Luar Bandar, Kemakmuran Rakyat dan Alam Sekitar Lestari, tambah Taib selepas bertemu semua 31 calon-calon BN Sarawak bagi PRU-13 termasuk jaga lapan muka baru.

Mereka adalah; (PBB) Rubiah Wang untuk menggantikan Kota Samarahan ini penyandang Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib, (PRS) Uggak anak Kumbong untuk menggantikan Hulu Rajang ini penyandang Datuk Billy Abit, (SUPP) Tan Kai untuk menggantikan Kuching penyandang Alan Sim Yaw Yen, Vincent Lau Lee Ming untuk menggantikan Sibu penyandang Robert Lau Hoi Chew (Dengan pilihan raya 2010: Robert Lau Hui Yew) dan Datuk Sebastian Ting untuk menggantikan Miri penyandang Datuk Peter Chin Fah Kui manakala (SPDP) Anthony Nogeh Gumbek adalah untuk menggantikan Mas Gading itu penyandang Datuk Tiki Lafe, Tan Siri Datuk Sri William Mawan Ikom untuk menggantikan yang sedia ada Saratok Jelaing Mersat dan Anyie Ngau untuk menggantikan penyandang Baram, Datuk Jacob Dungau Sagan.

Ini (calon-calon) adalah sebenarnya "aspek penting dalam manisfesto kami," kata Taib apabila memperkenalkan muka-muka baru kepada pihak media yang mengatakan bahawa Sarawak akan memastikan mendapatkan majoriti dua pertiga untuk membantu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengekalkan BN terua menjadi kerajaan selepas 13t GE.

Dalam PRU ke-13, PBB akan bertanding di 14 kerusi, SUPP tujuh kerusi, PRS - enam kerusi dan SPDP - juga empat kerusi dan juga hadir pada mesyuarat komponen BN ialah Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu, Presiden PRS Tan Sri Datuk Sri Dr James Jemut Masing, Presiden SPDP Tan Sri Datuk Sri William Mawan Ikom, SUPP Ketua Setiausaha Alan Sim Yaw Yen dan lain-lain.

-UnReportedNews™®

1 comment:

  1. Salam,

    Mohon tukar pautan. Blog sedare telah pun dipautkan dalam blog Kinta Menjerit.

    tq

    http://kinta-menjerit.blogspot.com

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List