Sunday 13 January 2013

TIADA TEMPAT UNTUK POLITIK SAMSENG DI SARAWAK

-SIKAP AGGRESIF DAP TELAH SEDIKIT SEBANYAK MENDAPAT SOKONGAN MASYARAKAT CINA DI BANDAR-BANDAR UTAMA NAMUN TIDAK DAPAT DITERIMA OLEH MAJORITI BESAR KAUM BUMIPUTERA YANG MASIH KEKAL MENGAMAL CARA HIDUP PENUH SOPAN SANTUN, BERBUDI PEKERTI & SALING HORMAT MENGHORMATI!-
 
Selama bertahun-tahun, pembangkang yang telah berupaya terlibat dalam perdebatan sihat mengenai perkara-perkara yang berhubungan dengan pembangunan telah mula menunjukkan perubahan yang nyata sekali sejak akhir-akhr ini mula menukar stratergi membuat tuduhan liar acap kali menyerang Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Ketua Menteri Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud.

Tuduhan liar dan tidak berasas mereka nya menjadi omong kosong dan pertuduhan semata-mata apabila diketengahkan kerajaan dengan fakta dan angka. Jelas sekali, mereka mendapat maklumat mereka dari sumber yang tak disahkan. Sebagai contoh, pembangkang bagaikan "kehilangan lidah" apabila Menteri Kedua Perancangan Sumber dan Alam Sekitar Datuk Amar Haji Awang Tengah Ali Hassan menyangkal dakwaan mereka bahawa Sarawak telah mengalami kadar penebangan hutan yang tinggi walaupun dasar kemapanan dalam eksploitasi sumber.

Jelas sekali, Menteri menyangkal dakwaan tersebut dengan maklumat berdasarkan fakta dan data dari sumber-sumber yang sedang diiktiraf oleh pihak berkuasa yang bereputasi antarabangsa manakala ahli-ahli pembangkang mendapatkan mereka dari sumber yang tak disahkan.

Pada bulan April 2011 Pilihan Paya Negeri (PRN), parti-parti pembangkang tempatan menjemput "nama-nama besar" ahli-ahli pembangkang dari Semenanjung Malaysia dalam jumlah yang besar untuk menyebarkan fitnah terhadap Kerajaan Negeri Barisan Nasional (BN) Kehadiran mereka bagaikan "samseng yang kasar" menjalankan kempen politik mereka namun pendekatan yang mereka gunakan adalah begitu asing, berbanding dengan sikap rakyat Sarawak yang sayangkan kedamaian.
 
Jelas sekali, DAP, dengan gaya yang sangat agresif berkempen telah sedikit sebanyak telah mendapat sokongan dari masyarakat Cina di kawasan bandar tetapi tidak pula mendapat sokongan kaum Bumiputera yang sentiasa kekal setia kepada Kerajaan Negeri BN. Secara umumnya, kaum Bumiputra yang percaya bahawa ia adalah sangat penting untuk mengekalkan keamanan, perpaduan, kestabilan politik, keharmonian kaum dan kemakmuran di Sarawak berbilang kaum dan melalui rekod baik BN yang membuktikan ianya telah mengambil berat menjaga hubungan harmoni di kalangan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik dan agama.
 
Sebahagian besar majoriti kaum Bumiputera begitu ketara menjauhkan diri daripada taktik kotor politik DAP dan menolak apa jua pendekatan politik yang cuba di peloporinya di Sarawak. Secara umumnya, penduduk tempatan dan masih yakin bahawa pihak pembangkang tidak pernah serius untuk memahami, apatah lagi bersimpati dengan mereka, orang-orang di kawasan luar bandar khususnya.

Mereka menghargai sepenuhnya hakikat bahawa Sarawak telah dibina dengan peluh, darah dan air mata. Pengorbanan termasuk kehilangan kehidupan yang dibuat oleh Polis, Tentera, anggota perkhidmatan awam dan pemimpin masyarakat dalam tempoh gelap pemberontakan komunis, terutamanya di kawasan Rejang Keselamatan Perintah (Rascom), dari pertengahan tahun 70-an hingga awal 80-an, mesti terus dikenang dan dipandang tinggi.

Orang-orang seperti mendiang Johnny Mustapha, Inspektor Herman Wong, Penghulu Imban, Penghulu Andok dan Christopher Jantan dan kakitangan banyak Polis Field Force, yang telah dibunuh oleh komunis semasa pemberontakan, tidak harus mati dalam sia-sia. Mereka juga menghargai kesusahan dan penderitaan rakyat, yang pergerakan dan kebebasan yang telah dihalang oleh perintah berkurung dan aturan keselamatan yang lain.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Alfred Jabu, dalam menjawab perkara yang dibangkitkan semasa perbahasan mengenai Bajet 2013 pada November lalu duduk di Dewan Undangan Negeri, adalah tumpul untuk mengatakan bahawa "DAP telah ditindas dan peluang tertindas pemilik tanah NCR daripada menyertai dalam kemiskinan program pembasmian; ia tidak boleh lari dari pendirian dalam perkara itu ".

Sepatutnya, pemilik tanah NCR menganggap DAP halangan dalam program pembasmian kemiskinan untuk komuniti luar bandar. Secara umumnya, orang-orang yang cintakan keamanan tidak boleh di tipu oleh DAP tidak ikhlas ke arah mereka.

Datuk Patinggi Jabu juga mengingatkan satu insiden pada 1996 apabila kira-kira 20 hingga 30 anggota DAP menerjah masuk ke Dewan Suarah Kanowit dan naik ke pentas untuk mengisytiharkan bantahan parti kepada projek usaha bersama NCR di bawah program pembasmian kemiskinan. Majlis rasmi tersebut dihadiri oleh kira-kira 1,500 pemilik tanah NCR, adalah untuk melancarkan projek Usahasama NCR di Kanowit.

Menteri Pembangunan Tanah Tan Sri Dr James Jemut Masing, Menteri Muda Pembangunan Luar Bandar Datuk Gramong Juna dan bekas Speaker Dewan Negeri Dato Sri Celestine Ujang adalah diantara mereka yang hadir dan telah menyaksikan kejadian itu.

Beliau memberi jaminan bahawa Kerajaan Negeri, Kementerian Pembangunan Luar Bandar tidak akan lari dari komitmen asal untuk melaksanakan program pembasmian kemiskinan dan bersedia untuk mengatasi segala cabaran dalam proses tersebut kerana rakyat mesti mempunyai peluang untuk meningkatkan taraf hidup mereka.

Dalam hal ini, Kerajaan Negeri memberi keutamaan yang tinggi kepada usaha-usaha untuk meningkatkan keamanan, keharmonian kaum dan kestabilan politik sebagai prasyarat kepada kejayaan pelaksanaan Program Transformasi Kerajaan dengan objektif utamanya untuk membantu rakyat untuk menikmati pendapatan yang tinggi.

Malangnya, ahli-ahli pembangkang dengan kecenderungan untuk menjatuhkan kerajaan mereka enggan mengakui semua perkara-perkara yang baik yang dimulakan oleh Kerajaan. Lebih buruk lagi, mereka tidak pula mengutuk malah bagaikan menggalak pembuat masalah seperti orang-orang yang mengadakan sekatan jalan raya, mengambil bahagian dalam demonstrasi jalanan dan sifat-sifat yang merosakkan yang boleh menjejaskan kestabilan keamanan dan keharmonian di Negeri dan negara.

Sebagai contoh, ahli-ahli DAP, PKR dan PAS yang berkempen pada April 2011 Pilihan Raya Negeri di Betong dari jam 6.00 petang sehingga pagi berikut tidak ada menyuarakan sesuatu yang produktif kecuali berniat menggalakkan orang ramai untuk membenci satu sama lain. Walau bagaimanapun, mereka meninggalkan dua hari sebelum keputusan pilihan raya diketahui.

Secara jujurnya, parti-parti pembangkang tempatan di nasihati agar tidak perlu mengimport orang dari luar untuk datang dengan jenama politik mereka. Orang-orang tempatan tidak mahu orang luar untuk datang dan mewujudkan masalah bagi mereka. Jika mereka datang pun, pastikan jemputan tersebut berdaya mematuhi undang-undang walaupun dalam politik.

Pembangkang bercakap besar mengenai Pulau Pinang namun mudah lupa bahawa Pulau Pinang adalah berbeza dari Sarawak. Sebagai contoh, Pulau Pinang hanya mempunyai tiga kaum utama iaitu Cina, Melayu dan India manakala Sarawak mempunyai pelbagai kaum seperti Melayu, Iban, Cina, Melanau, Bidayuh, Kayan, Kenyah, Kelabit, Berawans, Kiput, Narum, Morek, Lepo Tau, Lepo Aga , Lepo Keh dan banyak suku kaum yang lain.

Bajet Tahunan Sarawak adalah tiga kali lebih besar daripada Pulau Pinang. Selain itu, Sarawak memperuntukkan 70 peratus daripada bajet tahunan untuk pembangunan manakala Pulau Pinang adalah empat hingga lima kali lebih kecil.

Datuk Patinggi Jabu berkata kira-kira 1.3 juta orang daripada penduduk sebanyak 2.6 juta, masih hidup di kawasan luar bandar, di penempatan, kampung tradisional dan rumah panjang yang bertaburan di kawasan yang luas termasuk kawasan-kawasan yang jauh dan tidak boleh diakses jauh dicampakkan di kawasan pedalaman Negeri.

Oleh itu, Kerajaan Negeri, melalui Kementerian Pembangunan Luar Bandar, mesti menggubal dan melaksanakan dasar-dasar yang melibatkan semua aspek pembangunan seperti dimensi fizikal, sosial dan manusia bagi komuniti luar bandar.


Anak Sarawak
 
-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List