Thursday 25 September 2014

Pejuang LGBT Tegar Melabel Malaysia Sebagai "Neraka" Buat Pondan


Setelah menamakan Malaysia sebagai "tempat yang paling teruk" buat transgender (pondan), pemerhati Hak Asasi Manusia (HRW) mendedahkan hari ini yang mendakwa akan bertemu dengan wakil kerajaan dengan harapan untuk mengakhiri penangkapan yang di lakukan dengan sewenang-wenangnya terhadap kumpulan tersebut di bawah undang-undang Syariah.  

Dalam satu laporan yang yang terperinci mengenai pencabulan hak asasi manusia terhadap kumpulan tersebut yang dikeluarkan hari ini, HRW telah membuat beberapa cadangan, termasuk menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menarik balik kenyataan beliau pada 2012, di mana beliau dilaporkan berkata Malaysia perlu "melawan" kumpulan minoriti.

"Perkara pertama yang kami minta ialah untuk menghentikan penangkapan orang transgender yang berkeadaan mereka sendiri ... Kami mahu orang transgender hidup dengan aman di Malaysia," kata pengarah advokasi HRW Boris Dittrich yang bertanggungjawab dengan isu-isu lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) kepada pemberita semasa pelancaran laporan itu di Kuala Lumpur tadi.

Dittrich berkata pasukan HRW telah berada di negara ini sejak hari Ahad untuk bertemu dengan pegawai kerajaan termasuk Jabatan Peguam Negara pada hari Isnin lepas.

"Kami akan mengadakan pertemuan dengan Pejabat Perdana Menteri untuk membentangkan laporan dan bercakap tentang isu-isu ini," kata Dittrich namun beliau tidak menjelaskan sama ada pegawai-pegawai kerajaan yang mereka akan temui sudah menerima laporan dan cadangan mereka.  

HRW juga mendakwa mereka telah menggesa Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (JAKIM) untuk memberi tekanan kepada pihak berkuasa agama negeri agar memansuhkan undang-undang jenayah berpakaian berlainan jantina, serbuan mereka mensasarkan komuniti tersebut dan mana-mana inisiatif yang bertujuan untuk "mengubati" orang transgender. -Sarawakiana

PS: Sukalah Nuar Brahim dan kuncu-kuncunya sebab ada orang kuat LGBT "backing" dier orang! KahkahKah!

-UnReportedNews™®

1 comment:

  1. Dia sapa nak menentukan undang2 negara orang lain... semak balik undang2 negara dia sendiri.. sedangkan undang2 negara dia melakukan diskriminasi terhadap masyarakat pribumi..

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List