Wednesday 17 September 2014

Giliran Parti PAS Akan Diharamkan ROS


Selepas kekecohan yang dicetuskan pada Muktamar Tahunan Pemuda PAS ke-55 di Kota Tinggi, Johor apabila perwakilannya mempertikaikan keputusan pemilihan sayap pada parti itu tahhun lalu yang dianggap tidak sah, adakah sekali lagi pihak Pendaftar Pertubuhan (ROS) akan menyiasat parti itu.

Sebuah parti lagi dari Pakatan Rakyat (PR) sebelum ini iaitu DAP telah disiasat ROS dalam kes yang sama iaitu kesalahan ketika pemilihan parti itu pada Disember 2012.

Memetik laporan Berita Harian pada 19 April tahun lepas, pihak ROS mengambil tindakan tidak mengiktiraf jawatan yang dipegang oleh anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) parti itu tetapi tidaklah sampai membatalkan pendaftaran DAP.

Berikutan pertikaian Pemuda PAS pula sekarang, pastinya tidak lama lagi parti itu akan disiasat oleh ROS berkenaan isu pemilihan yang didakwa mesti dibatalkan.

Berkenaan isu itu, kekecohan tercetus apabila seorang perwakilan Shah Alam mendedahkan bahawa ada terdapat lima kawasan di negeri Johor tidak boleh diiktiraf kerana gagal mengadakan muktamar masing-masing pada tahun berkenaan.

Bagaimanapun, perwakilan daripada kelima-lima kawasan itu tetap mengambil bahagian dalam proses pemilihan yang berlangsung di Petaling Jaya.

“Lima kawasan itu tidak buat muktamar mereka, tapi bagaimana mereka boleh hadiri Muktamar Pemuda Pusat?

“Malah mereka dibenarkan terlibat dalam pengundian, kesannya begitu besar hingga kemungkinan parti kita boleh dibatalkan oleh ROS,” kata perwakilan itu ketika sesi meluluskan laporan tahunan Muktamar PAS ke-54 di Kota Tinggi, Johor semalam.

Kebimbangan perwakilan Pemuda Shah Alam itu turut disokong oleh perwakilan Pemuda PAS Sabak Bernam Mohd Labib Abd Jalil.

“Setuju atau tidak, jika kita katakan bahawa pemilihan lepas adalah pemilihan yang tidak sah,” katanya.

Pertikaian berhubung status kesahihan pemilihan Pemuda PAS turut disokong dengan laporan bertulis yang diserahkan perwakilan Puchong, Mohd Rosharizan Mohd Roslan.

Cuba menenangkan keadaan, Pengerusi Tetap Pemuda PAS, Kamal Ashaari akhirnya menangguhkan persidangan selama 10 minit bagi memberi ruang kepada kepimpinan sayap itu melakukan semakan berhubung pendedahan berkenaan.

Kembali selepas itu, Kamal akhirnya mengumumkan bahawa Pemuda PAS tidak mempunyai kuasa untuk melakukan siasatan.

“Pada peringkat ini kita tak ada kuasa nak siasat. Tak perlu tunggu esok, malam ini juga saya akan serahkan laporan tadi kepada Majlis Syura Ulama,” katanya.

Kita bakal lihat dalam masa akan datang, berapa lama masa yang akan diambil untuk perkara ini dibawa ke perhatian ROS untuk siasatan.

Dan jika siasatan itu mendapati ada masalah pada pemilihan Pemuda PAS berkenaan akan membawa kepada pengharaman parti Islam itu.

Jika itu berlaku, konflik dalam PR bukan sahaja melibatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR), malahan ia turut tercalit kepada dua lagi parti iatu DAP dan PAS. – MYNEWSHUB.CC

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List