Friday 22 August 2014

MH17: PENGKALAN TUDM KUCHING DI SELUBUNGI KESURAMAN



KUCHING: Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, demikianlah ungkapan yang tepat yang buat ahli keluarga Allahyarhamah Ariza Ghazalee (ibu) dan Allahyarham Muhammad Afif Tambi (anak) yang menanti dengan penuh kesabaran akan kedatangan pesawat khas membawa jenazah dua beranak tersebut mendarat di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Kuching tengahari tadi.

Pesawat C-130 Hercules yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira pukul 11.25 pagi tiba tepat jam 2.17 petang di Pengkalan TUDM Kuching.

Suasana suram menyelubungi kira-kira 500 orang hadir terdiri daripada keluarga waris dan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Pangkalan TUDM di sepanjang pernantian ketibaan pesawat tersebut.

Rejimen Keempat Kor Amor Diraja dengan kekuatan 30 anggota menjalankan istiadat ketenteraan ketika menyambut jenazah.

Jenazah selepas itu dibawa ke Masjid Jamek Negeri Sarawak, Petra Jaya untuk solat jenazah dan menerima penghormatan terakhir.

Antara yang turut menyambut Bekas Yang Dipertua Negeri, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng dan isteri dan Panglima Pemerintahan Wilayah Timur, Left. Jen. Mohd. Zaki Mokhtar.

Hadir sama, Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim yang juga menaiki pesawat C-130 Hercules dari KLIA.

Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem dan barisan menteri Kabinet negeri akan hadir bersama rakyat di sini bagi solat jenazah dan memberi penghormatan terakhir.

Difahamkan Yang Dipertua Negeri dan Ketua Menteri turut akan hadir semasa pengkebumian jenazah di Tanah Perkuburan Islam Semariang.-Sarawakiana

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List