Friday 22 August 2014

MH17: JENAZAH DUA BERANAK MANGSA MH17 DI SEMADI BERSAMA


KUCHING: Kasihnya ibu ke akhir hayat .. jenazah dua beranak Allayarhamah Ariza Ghazalee (Ibu) dan Allahyarham Muhammad Afif Tambi, mangsa tragedi MH17 selamat dikebumikan dalam satu liang lahad di Tanah Perkuburan Islam Semariang di sini lebih kurang jam 5:05 petang tadi.

Ibu Ariza, Jamilah Noriah Abang Anuar,72, tidak dapat menahan sebak hatinya menitiskan air mata ketika mendahului upacara menyiram air mawar pada kubur anak dan cucunya sebelum disusuli oleh ahli keluarga yang lain.

Ariza, 46, dan anak sulungnya Muhammad Afif, 19, adalah antara 20 jenazah mangsa tragedi pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) Penerbangan MH17 yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa KL di Sepang dari Amsterdam pagi tadi.

Jenazah mereka kemudian dibawa pesawat Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Pesawat C-130 Hercules yang berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira pukul 11.25 pagi tiba tepat jam 2.17 petang di Pengkalan TUDM Kuching.  

Dua menteri; Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Dato' Sri Hajah Rohani Karim dan Menteri Kerja Raya Datuk Haji Fadillah Yusof turut berada di dalam pesawat yang membawa jenazah mereka. 

Dari pangkalan TUDM Kuching, jenazah mereka dibawa sebuah van ke Masjid Jamek Petra Jaya di mana kira-kira 1,000 orang menunggu di masjid itu ketika van berkenaan tiba pada 3.25 petang dengan diiringi pasukan polis pengiring.

Ketibaan jenazah mereka di Masjid Jamek di sambut oleh Tuan Yang Terutama Negeri Sarawak Tun Pehin Sri Haji Abdul Taib Mahmud, Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar Haji Adenan Satem serta menteri-menteri dan menteri muda kabinet negeri.

Dua jenazah itu kemudian ditempatkan di hadapan ruang solat sebelum Imam Besar Masjid Jamek Petrajaya Datuk Joji Suhaili memimpin bacaan Yaasin mengimamkan Majlis Solat Jenazah. 

Selepas itu, jenazah mereka telah dibawa ke Tanah Perkuburan Islam berhampiran Samariang untuk majlis pengebumian yang di hadiri oleh lebih dari 5,000 orang pada jam 4:50 petang.

Allahyarhmah Ariza bersama suaminya Tambi Jiee, 49, dan semua anak mereka; Muhammad Afif, Muhammad Afzal, 17, Marsha Azmeena, 15 dan Muhammad Afruz, 13 terkorban dalam tragedi pada 17 Julai lepas.

Sehingga hari ini, hanya mayat dua anak beranak dari keluarga tersebut telah di kenalpasti dan selebihnya masih didalam proses pengecaman identiti dan DNA di Belanda. 

Pesawat Boeing 777 yang membawa 298 penumpang dan anak kapal itu dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia terhempas di wilayah Donetsk, timur Ukraine selepas ditembak jatuh oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. -Sarawakiana

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List