Wednesday 2 April 2014

JANGAN TAKUT NUAR, PENJARA MALAYSIA ANTARA YANG TERBAIK DI DUNIA

-SEMUA PENGHUNI DILAYAN DENGAN ADIL MENGIKUT PROSEDUR STANDARD TANPA MENGIRA BANGSA, JANTINA ATAU FAHAMAN POLITIK! DENGAR TU NUAR? KEKEKE!!!-


Penjara Malaysia telah diiktiraf sebagai antara yang terbaik di dunia untuk menjaga kebajikan dan hak-hak banduan dan memenuhi piawaian antarabangsa, parlimen diberitahu hari ini.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, program pemulihan itu bukan hanya dibuat kursus untuk pegawai-pegawai penjara Asia Pasifik di bawah Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP), tetapi juga diterima pakai oleh beberapa negara.

"Jabatan Penjara Malaysia sangat sensitif tentang hak-hak dan kebajikan penghuni dan menyediakan perkhidmatan profesional berdasarkan nilai-nilai manusia keadilan dan saksama.

"Semua penghuni dilayan dengan adil mengikut prosedur standard tanpa mengira bangsa, jantina atau fahaman politik ," katanya menjawab Shamsul Iskandar Mohd Akin (PKR- Bukit Katil) yang bertanya sama ada rawatan penghuni memenuhi piawaian di bawah Piawaian Bangsa-Bangsa Bersatu Peraturan minimum (UNSMR).

Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) juga mengesahkan bahawa Malaysia telah diberikan banduan dengan perkhidmatan yang terbaik.

Ketika ditanya sama ada Shamsul Iskandar penghuni yang mendaftar sebagai pengundi akan mendapat untuk mengundi, beliau berkata perkara itu akan dibincangkan dengan pihak-pihak yang berkaitan.

Pada banduan dan pegawai penjara dijangkiti batuk kering, Wan Junaidi berkata kementerian itu akan bertemu dengan pihak yang berkaitan untuk menangani masalah tersebut.

"Saya telah mengarahkan Jabatan Penjara untuk mengatur pertemuan dengan Kementerian Kesihatan untuk menyediakan imunisasi untuk mereka yang dijangkiti dan mengambil langkah-langkah pencegahan."

Ketika menjawab soalan tambahan Mas Ermieyati Samsudin (BN- Masjid Tanah) mengenai rawatan bagi wanita penghuni, beliau berkata Jabatan Penjara sentiasa mengambil berat untuk keperluan mereka, khususnya mereka yang hamil.

"Kami memberikan mereka dengan layanan yang sama seperti yang diberikan kepada wanita di luar penjara. Jika mereka memerlukan rawatan setiap minggu, mereka akan menerimanya," katanya.

Diterjemahkan dari sumber

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List