Monday 9 December 2013

CHEGU BARD AKAN DITANGKAP JIKA NAK CARI "PASAL" DI SARAWAK?

-SEKIRANYA BENAR SEPERTI YANG DIDAKWA DIMANA CHEGU BARD & KUNCU-KUNCUNYA BERCADANG NAK "BERDEMO" DI HADAPAN RUMAH KETUA MENTERI SARAWAK, JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN JIKA ANDA-ANDA SEMUA AKAN DIBERKAS POLIS! KEKEKE!!!-

Sesiapa yang didapati melakukan tindakan menyalahi undang-undang yang ditetapkan akan diambil tindakan tegas dan ini termasuk mengambil bahagian dalam mana-mana demonstrasi atau perhimpunan haram.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Haji Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata sambil menambah bahawa mana-mana pihak mahu berdemonstrasi, mereka perlu mematuhi tempat dan masa dengan persetujuan dan keizinan polis dan mereka (penganjur demonstrasi) tidak boleh memilih di mana dan bila demonstrasi itu diadakan."

Beliau diminta mengulas mengenai mesej yang didakwa didedahkan dihantar oleh Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard, seorang aktivis Malaysia dan ahli Parti Keadilan Rakyat menyeru orang ramai menyertai demonstrasi di hadapan kediaman Ketua Menteri Sarawak pada 29 Disember ini.

Chegu Bard yang juga ketua Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dikatakan akan mengetuai demonstrasi terhadap pimpinanan pentadbiran Kerajaan Negeri.

"Sesiapa yang ingin membuat demonstrasi seharusnya berbincang dengan polis .. ini adalah undang-undang dan kerana ia diluluskan oleh Dewan Rakyat, Dewan Negara dan ditandatangani oleh Yang DiPertuan Agong."

"Kenapa marah dengan Ketua Menteri? Beliau adalah pilihan rakyat untuk mengetuai Kerajaan Negeri Sarawak," kata Junaidi semalam yang juga Ahli Parlimen bagi Santubong menambah bahawa Kerajaan Negeri secara peribadi bersetuju hak Sarawak/Sabah mesti dikekalkan.

"Saya percaya bahawa demonstrasi tersebut (di hadapan kediaman Ketua Menteri) tidak akan dibenarkan dan saya pasti polis akan memberi arahan dan mengambil tindakan terhadap mereka yang meneruskannya (demonstrasi)."


"Jika demonstrasi dijalankan di hadapan rumah Ketua Menteri, ianya akan menyekat dan mengganggu aaliran trafik jalanraya, dimana hak pengguna jalan raya yang lain dari Muara Tebas dan  Sejingkat? Ini adalah undang-undang yang kita perlu mengambil kira hak rakyat," katanya.

Apabila ditanya sama ada Sarawak mempunyai hak untuk menolak kemasukan mana-mana ahli-ahli politik dari Semenanjung, Junaidi berkata Sabah dan Sarawak telah bersetuju bahawa kita mempertahankan hak rakyat kedua-dua negeri.

"Ianya adalah selaras dalam Laporan Suruhanjaya Cobolt yang telah dicapai pada tahun 1963 dimana kita mempunyai hak untuk mempertahankan hak-hak rakyat Sarawak dan Sabah yakni, kita boleh menghalang mana-mana pihak yang ingin memasuki negara kita."

"Jadi, tiada pihak lain yang boleh mempertikaikan, mencemuh atau menghina Kerajaan Negeri Sarawak .. kemasukan itu di bawah kuasa Imigresen dan walaupun agensi-agensi tersebut dibawah kuasa Kerajaan Persekutuan, mereka menerima arahan daripada Kerajaan Negeri, oleh itu Sarawak boleh menentukan siapa yang boleh dan tidak boleh memasuki negeri kita."

PS: Melihat respon dalam FB, ramai rakan-rakan aku telah nampaknya telah benar-benar bertekad untuk "menyambut" kedatangan Chegu Bard dengan secara "meriah dan besar-besaran" jika beliau ader telur nak "mencarik pasal" pasal di Sarawak! Lai lai lai!!!

-UnReportedNews™®

2 comments:

  1. datang la kalau ada telur. kita sambut dgn lumuran telur tembelang....lai lai lai....

    ReplyDelete
  2. Aku rasa dia belum kenal 'ngap sayot' lagi. Kena ngap baru tahu. Kau ingat senang mau kacau tanah orang.

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List