Friday 23 August 2013

SEBAB-SEBAB MAHKAMAH MEMBEBASKAN AZILAH & SIRUL!

-ANTARANYA ADALAH, HAKIM PERBICARAAN TELAH TERSILAP DENGAN TIDAK MEMERIKSA SAMA ADA PERCANGGAHAN & TIDAK KONSISTEN DELAM KETERANGAN SAKSI-SAKSI PENDAKWAAN DALAM KES BUNUH ALTANTUYA ADALAH MATERIAL! AMBIK KOW! KEKEKE!!!-

Mahkamah Rayuan telah membebaskan Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar daripada sabitan dan hukuman mati kerana membunuh Altantuya Shaariibuu pada Oktober 2006.

Panel Mahkamah terdiri daripada Hakim Mohamed Apandi Ali, Linton Albert dan Tengku Maimun.

Dan sebelum lebih banyak lagi spekulasi yang bersandarkan kepada khabar angin dan pengetahuan cetek kita tentang undang-undang, MiM sertakan hujah Panel tersebut :

The panel concluded that the trial judge had erred by not examining whether the contradictions and inconsistencies in the evidence of the prosecution witnesses were material. 

In regards to the explosives, they ruled that after linking the explosives to the death of Altantuya, the trial judge should have made a further finding to connect the explosives to the appellants.

"Thus with this, we acquit and discharge the two appellants," said Justice Tengku Maimun.

Terjemahannya :

Panel membuat kesimpulan bahawa hakim perbicaraan telah tersilap dengan tidak memeriksa sama ada percanggahan dan tidak konsisten dalam keterangan saksi-saksi pendakwaan adalah material. 

Dalam hal bahan letupan, mereka memutuskan bahawa selepas mengaitkan bahan letupan kepada kematian Altantuya, hakim perbicaraan sepatutnya perlu membuat  pencarian seterusnya untuk mengaitkan bahan letupan kepada perayu.

"Oleh itu, dengan ini, kita membebaskan dan keluarkan kedua-dua perayu," kata Hakim Tengku Maimun.

Satu lagi keputusan 'technical fault' yang membebaskan pihak dituduh. Anwar juga pernah dibebaskan kerana 'technical fault' kes liwat beliau.

Pembebasan kedua-dua orang ini sudah pasti akan menjadi topik panas untuk satu tempoh yang mungkin agak lama.

Sudah tentu akan timbul tuduhan pihak Mahkamah jadi tali barut kerajaan dan sebagainya tetapi mana mungkin pihak Mahkamah seperti yang dituduh kerana Anwar Ibrahim sendiri terlepas daripada 2 kes liwat beliau.

Untuk rekod, Anwar Ibrahim pernah didedahkan menjadi perancang utama dalam konspirasi menggunakan kes pembunuhan Altantuya Shariibu untuk membunuh karier politik Najib Tun Razak.

Pendedahan itu oleh bekas pengasas Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ng Lum Yong :

Menurut beliau, konspirasi tersebut masih diteruskan selepas PRU-13 dan dilakukan secara sistematik termasuk menerusi bantuan media propembangkang. seterusnya 

Malah, propaganda kotor jahat yang kerap digunakan pihak pembangkang berhubung pembunuhan Altantuya dan dakwaan kaitannya dengan pimpinan negara turut dinafikan sekeras-kerasnya oleh arkitek urus janji kapal selam Scorpene, Jasbir Singh Chahl.

Dan sehingga kini, kepimpinan pembangkang terkedu diam membisu tidak dapat menafikan kenyataan Jasbir.

Antara lain, beliau mendedahkan model Mongolia itu tidak pernah menjadi sebahagian daripada pasukan rundingan itu. 

Beliau juga bersedia bersumpah bahawa model itu tidak pernah berada di Perancis apabila mereka sedang memuktamadkan perjanjian itu.

Jasbir juga menjelaskan jika Altantuya bertindak sebagai penterjemah bagi Abdul Razak Baginda, seorang bekas penganalisis politik tempatan yang membantu beliau menjadi orang tengah dalam urus janji itu, dia sepatutnya hadir pada semua mesyuarat dari tahun 2000. 

Sebaliknya, dalam satu dokumen rasmi Perancis yang diberikan kepada NST, polis Perancis menyebut dengan tegas bahawa Altantuya tidak pernah memasuki Perancis dari 1999 hingga 2006, tahun di mana dia meninggal dunia. 

Ia juga menyebut bahawa semua mesyuarat berlangsung di Perancis dengan sebahagiannya di Malaysia dan semuanya dalam Bahasa Inggeris. 

"Ini apa yang saya katakan sekarang, anda faham. Inilah apa yang dikatakan oleh pihak berkuasa Perancis," kata Jasbir.

Selain daripada itu :

Laporan khas itu menimbulkan keraguan mengenai keperluan mengambil Altantuya sebagai penterjemah, apabila semua fakta menunjukkan bahawa rundingan dengan syarikat Peranics dikendalikan dalam bahasa Inggeris. 

Sebenarnya, pasukan Perancis, pada awalnya diketuai seorang lelaki Inggeris, Martin Hill, yang juga fasih berbahasa Perancis, kata laporan itu. 

Sebagai tambahan, dalam keterangan kepada pihak berkuasa Perancis pada 2010, bekas pengurus pemasaran DCNS bagi Malaysia dan Singapura pada masa itu, Fredric Faura, memberitahu para penyiasat bahawa tiada keperluan bagi seorang penterjemah memandangkan rundingan itu diajalankan dalam Bahasa Inggeris dan rakyat Malaysia fasih dalam bahasa itu, kata laporan itu. 

Jasbir hairan kenapa tiada seorang pun mempersoal kewibawaan tokoh pembangkang yang mengaku menghasilkan gambar kononnya menunjukkan Altantuya dengan Najib dan Abdul Razak, di sebuah restoran di Paris. - Bernama 

MiM lagi hairan apabila ada rakyat yang termakan dengan pembohongan jijik pemimpin pembangkang sehingga ke hari ini!

Lihat video di bawah :

Video : Pembangkang kantoi menyebar fitnah

Kpl Sirul Adi wakili oleh Kamarul Hisham dam C/Insp Azilah oleh Datuk Hazman Ahmad. -Dr MiM 

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List