Saturday 17 August 2013

KETERANGAN CHONG MENGENAI "SANDIWARA BN" DI AMBIL POLIS!

-SYABAS PEMUDA SUPP KERANA MEMBUAT LAPORAN POLIS TERHADAP CHONG! HAA YB .. BERPADA-PADALAH KALAU NAK MEMBUKAK MULUT TU YE! KEKEKE!!!-

Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen telah diambil keterangan oleh pihak polis di atas kata-kata beliau yang berbaur tuduhan yang kononnya BN telah "membenarkan" kadar jenayah yang semakin meningkat untuk membenarkan pengenalan semula EO seperti undang-undang pencegahan.

Ahli Parlimen Bandar Kuching tersebut disertai oleh ahli-ahli parti dan penyokong tiba di balai polis di sini pada kira-kira jam 11 pagi tadi.

Kira-kira setengah jam sebelum itu, ahli-ahli pemuda Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) membuat laporan polis terhadap kenyataan Chong yang sama.

Ini adalah laporan polis pertama yang dibuat terhadap Chong di Sarawak.

"Selain daripada meletakkan semua menyalahkan kerajaan, YB Chong juga dibuat spekulasi liar dan tidak bertanggungjawab, mengatakan bahawa kerajaan BN sengaja menutup sebelah mata untuk membenarkan aktiviti-aktiviti jenayah meningkat.

"Tuduhan beliau boleh mengurangkan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan. Bukan sahaja boleh ini teruk memutarbelitkan persepsi orang ramai terhadap kerajaan, ia juga boleh membangkitkan sentimen di kalangan orang-orang yang sudah berasa tidak selamat," kata SUPP dalam satu kenyataan.

Diwakili oleh Ketua Pemuda SUPP Tan Kai dan dua orang ahli jawatankuasa yang lain, mereka meminta pihak polis untuk mengambil tindakan berkenaan terhadap Chong.

Negeri Timbalan Pesuruhjaya Polis DCP Datuk Law Hong Soon telah mengesahkan bahawa tiga laporan polis, semua dibuat di Semenanjung Malaysia, telah diterima dan mereka telah diarahkan untuk menjalankan siasatan di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan.

Salah satu daripada pengadu adalah Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang telah berkata bahawa kenyataan Chong adalah hasutan dengan niat untuk memanipulasi orang ke dalam membenci BN, sebuah kerajaan yang dipilih secara sah dalam pilihan raya lepas.

"Saya menggesa pihak polis untuk menangani kepada isu sebenar, saya menggesa Kementerian Dalam Negeri untuk menumpukan perhatian kepada isu yang sebenar. Iaitu keselamatan semakin merosot dalam masyarakat kita. Dan satu cadangan adalah untuk meningkatkan bilangan polis dalam penyiasatan jenayah," kata Chong kepada pemberita selepas memberi kenyataan polis.

Pada Isnin, Chong memberitahu sidang akhbar bahawa beliau mengesyaki Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri telah dengan sengaja "mengambil mudah" memerangi jenayah dan "membenarkan" Kadar jenayah meningkat supaya membenarkan pengenalan semula EO seperti undang-undang pencegahan.

Chong sebelum ini telah menjelaskan bahawa beliau tidak berkata BN kejuruteraan kadar jenayah tetapi dia meletakkan di atas ketidakcekapan pihak polis untuk mengendalikan keselamatan.

"Daripada mengambil tindakan serius untuk menyelesaikan isu jenayah, Menteri Dalam Negeri seolah-olah hanya berkenaan dengan meletakkan menyalahkan kadar jenayah yang semakin meningkat setelah pemansuhan Ordinan Darurat  (EO) untuk memperkenalkan semula undang-undang seperti EO," kata Chong. (sumber

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List