Friday 30 August 2013

KALAU YA PUN OPS CANTAS TU OPERASI "MEMBURU" PENJENAYAH, APA SALAHNYA?

-MENGAPA PULAK ADA PUAK YANG "CUAK" PADA OPS CANTAS KHAS NI? MENGAPA RISAU & SEAKAN TIDAK SENANG DENGAN USAHA POLIS MEMERANGI AHLI-AHLI KONGSI GELAP NI? ADAKAH OPERASI INI SEDIKIT-SEBANYAK "MENGANGGU" KEPENTINGAN-KEPNTINGAN LU ORANG KER? KEKEKE!!!-

Ops Cantas Khas yang kini sedang dilancar dan dipergiatkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) hanya bertujuan untuk menjejaki ahli-ahli kongsi gelap bukannya dan bukanlah suatu operasi pemburuan besar-besaran.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata operasi tersebut adalah merupakan inisiatif polis yang begitu diperlukan dalam membolehkan rakyat hidup di persekitaran yang bebas daripada jenayah.

"Ia adalah operasi membanteras jenayah secara berterusan dan saya meminta polis untuk meneruskannya dan ia bukan operasi pemburuan, ia kehendaki oleh rakyat," katanya kepada pemberita semalam dan menambah, sekiranya kita mahu hidup dalam sebuah negara yang bebas daripada jenayah, jadi kita perlu laku ia."

Terdahulu, Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendedahkan senarai 49 pertubuhan haram di mana kebanyakannya adalah kumpulan kongsi gelap yang disenaraikan polis dalam Ops Cantas.

Sehubungan itu, polis menegaskan tindakan akan diambil ke atas semua anggota 49 kumpulan kongsi gelap yang dikenalpasti dan ianya termasuk penggunaan Akta-akta Pertubuhan dan Akta-akta berkaitan jenayah.

Perkara ini dijelaskan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang kemudiannya secara sinis berkata, "Jadi kalau mereka mahu jadi ahli kongsi gelap, kena bersedialah, selain akta berkaitan jenayah, kami juga akan ambil tindakan mengikut Akta Pertubuhan terhadap mereka."

"Kesemua kumpulan berkenaan sama kerana terbabit dalam aktiviti jenayah seperti peras ugut, merusuh, membunuh, bergaduh, memukul dan penyalahgunaan dadah," katanya lagi ketika diminta mengulas pengumuman nama 49 kumpulan kongsi gelap yang dibuat oleh KDN semalam an Dalam Negeri (KDN) pada Khamis.

Dalam perkara yang kaitan, Ketua Setiausaha KDN Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi menjelaskan kesemua 49 kumpulan itu dikategorikan haram mengikut Seksyen 5(1) Akta Pertubuhan 1966 pada 28 Ogos dan polis sedia mengambil tindakan tanpa kompromi terhadap ahli politik yang didapati terbabit dalam kegiatan kongsi gelap termasuk menjadi ketua kumpulan itu.

"Setakat ini kami tidak dengar lagi ahli politik yang terlibat dalam kongsi gelap, tetapi kalau kami siasat dan didapati benar, kami akan ambil tindakan yang betul," katanya mengulas laporan akhbar pada Rabu yang mendakwa terdapat kumpulan kongsi gelap diketuai ahli politik di negara ini. 

Mendedahkan kira-kira 40,313 individu dikenal pasti sebagai ahli kumpulan 49 pertubuhan haram yang terdiri daripada kumpulan kongsi gelap, Rahim mnjelakan antara aktviti utama kebanyakan pertubuhan itu (walaupun bukan semua) ialah pengedaran dadah, peras ugut dan membunuh menggunakan senjata api serta menimbulkan huru-hara di tempat awam.

"Mereka juga melakukan pembunuhan menggunakan senjata api atau barang-barangtajam seperti parang, pisau, kuku kambing dan sebagainya," katanya sambil menambah beberapa kumpulan kongsi gelap itu bergerak aktif di beberapa negeri seperti Geng 04 yang dikenal pasti aktif di Kedah, Pulau Pinang, Johor dan Kuala Lumpur.

"Geng 08 pula bergerak aktif di Kuala Lumpur, Selangor, Pulau Pinang, Perak, Johor, Negeri Sembilan dan Melaka. Double 7, bergerak aktif di seluruh Semenanjung sementara Tiga Line dilihat bergerak aktif di 20 kawasan sekitar Kuala Lumpur, Selangor, Kedah dan Perak. Geng 30 pula bergerak aktif di seluruh Semenanjung," katanya lagi.

Selain itu, Rahim berkata, Geng 38 juga didapati bergiat aktif di 14 kawasan di Kepong, Jinjang dan Setapak di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan di Johor Baharu, Johor dan semua 49 kumpulan tersebut telah diumumkan sebagai pertubuhanharam di bawah Seksyen 5 (1) Akta Pertubuhan, 1966, berkuatkuasa pada Selasa (28 Ogos).

Dengan pengisytiharan berkenaan tiada individu boleh menggunakan kembali nama berkenaan sebagai sebuah pertubuhan dan antara tindakan lain yang boleh diambil di bawah akta yang telah digazetkan itu adalah semua aset ya ng dimiliki oleh kumpulan kongi gelap berkenaan akan diserahkan kepada Jabatan Insolvensi.

"Tidak ada seorang pun individu boleh memegang jawatan dan menjalankan apa aktiviti mahupun mesyuarat dalam bangunan atau bertindak sebagai ahli kumpulan kongsi gelap berkenaan dan sekiranya mereka didapati menggunakan nama atau simbol kumpulan berkenaan digunakan pada premis perniagaan tersebut boleh disita dan sekiranya individu yang ditahan dikenal pasti sebagai anggota 49 pertubuhan haram itu mereka akan disiasat dan didakwa di mahkamah.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List