Wednesday 21 August 2013

DEMI RAIH UNDI UMNO, MENTERI SARAWAK DIJADIKAN "KORBAN"?

-APAKAH PELANTIKAN DATUK SERI SHAHRIZAT JALIL YANG JUGA MERUPAKAN KETUA WANITA UMNO DENGAN JAWATAN "PEMBANTU ATAU PENASIHAT KHAS" BAIK DI JPM ATAUPUN KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA & MASYARAKAT SEBENARNYA BERMOTIF MERAIH UNDI WANITA DALAM PEMILIHAN AGONG UMNO (PAU) TIDAK LAMA LAGI? JANGANLAH MACAM NI KAWAN! KEKEKE!!!-

Ini berkaitan dengan maruah beb! Bukannya aku sengaja nak carik pasal atau apa dan bagi mereka yang memandang enteng perkara ni, wa tak kisah pun, korang boleh stop membaca kat sini.. dan campak cerita aku ni dan pamkan ke dalam lubang tandas je tapi jika anda-anda yang rasa aku ada "arguement" dalam perkara ni, sila baca dengan teliti dengan hati yang terbuka!

Secara logiknya, mengapa pulak menteri dari Sarawak, dalam perkara ini melibatkan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat Datuk Hajah Rohani Abdul Karim memerlukan Datuk Shahrizat Jalil sebagai "pembantu/penasihat khas"nya? Atau sebagai "pembantu/penasihat khas" kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak? Pelik betullah!

Ini pandangan aku sendiri, "I have nothing personal against Datuk Seri Shahrizat, she's a good and hard-working lady, I sincerely respect her for her courageous effort to "rise again" after the alleged NFC scandal but when it involves the dignity of any of my Sarawakian Ministers and in this case, Rohani Karim, a good humble, dedicated hardworking minister like Shahrizat herself, I felt I have to say something even to the circumstances that I might be "booed" by certain parties for doing so!"

Manakala, Rohani pula begitu professional tidak mahu menyinggung mana-mana pihak ketika ditanya media mengenai komen Menteri Perlancongan Datuk Seri Nazri Aziz dalam perkara tersebut apabila beliau hanya memberi jawapan demikan, "Shahrizat bukanlah penasihat kepada kementerian saya, itu hanyalah pendapat beliau (Nazri)". 

Jikalah Shahrizat berada diposisi Rohani sekarang dan Najib pula melantik seorang "pembantu khas" beliau, apakah agaknya perasaan Shahrizat yer? Perlu di ingatkan, semasa Shahrizat meletak jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dulu, Najib seperti agak keberatan dan enggan melantik penggantinya sebaliknya, beliau sendiri kemudiannya yang menjadi pemangku jawatan tersebut. Mengapa yer? Adakah hanya untuk "menjaga hati" Shahrizat?

Yang pastinya, setelah PRU-13 dulu Najib telah melantik Rohani sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat di atas kewibaan, kreditabiliti dan kemampuan yang ditunjukkan oleh Rohani sendiri yang sebelum ini telah memegang jawatan Timbalan Menteri KPNDKK .. full stop. Naper nak ubah-ubah atau nak tambah-tambah jawatan yang sebelum ini memang tak pernah wujud pun? Kecualilah sememangnya ada "game" lain disebalik perlantikan jawatan "semadi nadai" (bahasa Iban bermaksud "daripada takde") baru tu?

Ditambah lagi dengan komen Nazri Aziz, "Rohani is from Sarawak. Probably her focus of work does not cover many of the Peninsula aspects, the Ministry is used to the management done by those from the Peninsula". 

Sebagai seorang menteri yang dianggap veteran dalam kabinet kerajaan, Nazri seharusnya lebih sensitif dan tidak patut memberi komen sedemikian unlesslah, beliau sebenarnya ada niat disebalik memberi sokongan terhadap "pelantikkan" Shahrizat itu.

Kalau asal tempat dari mana si penjawat tu datang jadi isu yang menyebabkan seseorang itu tak boleh perform dalam penugasannya, punyalah ramai orang Semenanjung yang memegang jawatan tinggi di jabatan kerajaan negeri kat Sarawak ni, tak pernah pulak aku dengar ada "pembantu khas tempatan" yang dilantik untuk membantu mereka sepertimana terjadi dalam kes Rohani & Shahrizat!

Nak dipotongkan cerita aku menjadi pendek, secara jujur hati kecil aku merasakan semuanya ini bermotifkan untuk mendapat undi dari Wanita UMNO just in case manalah tahu ada "kejadian gempak" dalam PAU nanti! Begitu juga dengan si Nazri yang dikatakan sedang "nazak" dan amat "ketandusan" sekarang yang inginkan sokongan untuk mempertahankan jawatannya dalam pemilihan tersebut.

Aku tak kisah wal-hal internal UMNO kerana bagi aku, "the best and deserved person will win in PAU", tapi janganlah nak jadikan mana-mana menteri Sarawak ataupun sesiapa saja dalam BN sebagai batu loncatan untuk kesinambungan politik kalian! Beringatlah sikit yang kemenangan yang kita capai pada PRU-13 yang lalu adalah atas kerjasama di antara kita semua bukannya kerana usaha satu pihak atau seseorang individu tertentu semata-mata! Wassalam.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List