Wednesday 27 June 2012

KOS PRU DI SARAWAK DIANGGAR RM78 JUTA

-IANYA LEBIH DARI SATU PEREMPAT ATAU 25 PERATUS DARI KOS KESELURUHAN PRU MALAYSIA IAITU RM300 JUTA.. BANYAK TU!!-


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Timbalan Pengerusi Datuk Wira Haji Wan Ahmad Wan Omar memberitahu bahawa perbelanjaan bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU) di Sarawak sahaja yang dianggarkan RM78 juta iaitu lebih daripada satu perempat atau 25 peratus daripada jumlah pilihan raya bajet perbelanjaan bagi Malaysia.

"Peruntukan tersebut adalah yang paling banyak berbanding dengan negeri-negeri lain daripada keseluruhan bajet perbelanjaan pilihan Negara iaitu sekitar RM300 juta walaubagaimanapun, jumlah ini memang difahami kerana SPR mengambilkira Sarawak memerlukan  tambahan disebabkan saiz kawasan yang luas.”

"Kira-kira 56 peratus bajet Sarawak digunakan untuk membayar penyewaan logistik dan ianya seperti berikut; 777 bot, 53 bot laju, 4,600 unit 4WD dan kereta, 27 unit helikopter dan 2 pesawat kecil," beliau berkata menambah helicopter dan pesawat tersebut akan digunakan di 15 daripada 31 kawasan Parlimen di Sarawak.

Mendedahkan bahawa sejumlah 1,756 pusat mengundi di negeri ini akan dibuka pada PRU ke 13 dan daripada jumlah itu, 133 pusat mengundi mesti menggunakan perkhidmatan pesawat, Wan Ahmad menerangkan bahawa pengundi dari tempat mengundi berkenaan adalah di antara 30 hingga 500 pengundiberdaftari.

Mengenai perkara-perkara yang berkaitan pengundi berdaftar, Sarawak kini mempunyai kira-kira 2,472,140 penduduk dengan 1,431,672 adalah di atas 21 tahun dan layak untuk mengundi  walau bagaimanapun, 404,996 orang (28.3 peratus) belum berdaftar dengan SPR.

"Ini adalah jumlah yang amat besar dan setakat ini, saya berasa kecewa menyatakan bahawa SPR Sarawak hanya terima 107 pertanyaan mengenai semakan pengundi daripada orang ramai," katanya dan menasihatkan rakyat untuk melaksanakan hak-hak mereka untuk mengundi.

Beliau juga memaklumkan untuk menjimatkan membeli tiket penerbangan udara, mereka yang bekerja di Semenanjung Malaysia boleh menukar alamat mereka supaya mereka tidak akan kehilangan hak-hak mereka dan masih boleh mengundi di mana mereka berada sekarang dan bahawa nasihat juga ditujukan kepada mereka dari Semenanjung Malaysia yang bekerja di sini.

-UnReportedNews™®



No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List