Friday 22 June 2012

DAP SARAWAK BERGOLAK

-BELUM LAGI SEMBOYAN PILIHNRAYA BERBUNYI, DAP SARAWAK DAH MULA BERCAKARAN SESAMA SENDIRI SEHINGGA SANGGUP MEMBUKA PEKONG DADA MEREKA SENDIRI SAMPAIKAN SANGGUP MENUDUH MENCURI WANG & TALIPON BIMBIT PENYANYI? ISK-ISK-ISK..KUASA PUNYA HAL SEMUA BOLEH JADI!!-



Kumpulan DAP yang sedang memprotes, yang memanggil mereka sendiri “Jawatankuasa Anti-Undi Rosak" telah menyangkal penjelasan oleh DAP Senadin Ketua Lim Su Kien ke atas tiga isu berlainan.

Kumpulan yang membantah tersebut telah menjalankan satu siri kempen di sini sejak bulan lepas terhadap pencalonan Lim untuk bertanding di Miri pada pilihan raya umum akan datang.

"Kita melihat bagaimana Lim Su Kien membuat kesilapan ketika mengendali isu tandas hijau Saberkas pada tahun lepas di mana dia telah menjejaskan reputasi DAP dan Pakatan Rakyat (PR)," kata ahli kumpulan protes Yong Chee Chan dalam satu wawancara semalam.

Menggunakan laporan berita tahun lepas, Yong mendakwa bahawa Lim telah menggunakan isu tandas hijau sebagai batu loncatan untuk kepentingan politiknya sendiri dengan menggunakan parti.

"Lim tidak melakukan kerja rumahnya dengan melakukan penyelidikan yang betul namun beliau cenderung untuk tergesa-gesa dalam mengkritik mengenai isu-isu dan ini adalah ketidakmatangan politiknya dan kita tidak mahu melihat ianya didalam MP kita.”

"Permintaan beliau untuk daerah (Majlis Bandaraya Miri) di anugerahkan projek tandas hijau tanpa tender terbuka bertentangan dengan dasar DAP untuk akauntabiliti dan ketelusan."

Yong berkata kumpulannya menggelar diri mereka “Jawatankuasa Anti-Undi Rosak” kerana mereka akan membawa pengundi untuk membuang undi rosak pada pemilihan akan datang.

"Jumlah undi rosak yang tinggi akan membuktikan apa yang kita telah cuba untuk mengatakan, dan itu adalah bahawa mereka (kepimpinan parti) telah membuat keputusan yang kurang bijak atas calon DAP Miri."

Seorang lagi anggota bantahan, Brenda Lim, mendakwa bahawa beberapa ahli DAP masih sakit dituduh kecurangan oleh ahli keluarga Lim (Su Kien) semasa majlis makan malam DAP pada 1 April tahun lepas.

Dalam kejadian itu, ahli-ahli wanita telah memeriksa tandas wanita yang kemudiannya menemui balik sejumlah wang tunai dan telefon bimbit yang hilang yang dimiliki oleh salah seorang penyanyi di majlis itu.

"Lim dan keluarganya gagal untuk memohon maaf di atas tuduhan tidak berasas selepas wang dan telefon yang dijumpai tersembunyi di dalam tandas," kata Brenda.

Sementara itu, bekas bendahari DAP Senadin (2010) dan naib pengerusi (2011) Chong Chin Soon mendakwa bahawa terdapat kekurangan ketelusan kewangan di Senadin DAP.

Chong berkata beliau tidak gembira dengan cara Lim mengendalikan kewangan parti di tambah lagi dengan insiden di mana dia dan ahli jawatankuasa yang lain telah digantikan semasa EGM 11 Mac tanpa memaklumkan mereka.

Beliau mendakwa bahawa ahli-ahli jawatankuasa yang baru tidak layak untuk memegang jawatan kerana di bawah peraturan-peraturan parti mereka terpaksa menjadi ahli sekurang-kurangnya satu tahun yang akan dipilih.

Bantahan ahli Wong Teck Hock menegaskan bahawa protes mereka tidak dendam peribadi, tetapi satu peringatan kepada pemimpin-pemimpin parti tidak mengabaikan perasaan akar umbi.

"Kami mula mengadu kepada pemimpin-pemimpin parti negeri tentang tingkah laku Lim sejak November tahun lepas. Itulah sebabnya kita terkejut apabila dia telah dicalonkan walaupun maklum balas kami," katanya.


Terjemahan dari The Borneo Post


Pengerusi DAP Sarawak Wong ho Leng sebelum ini telah membuat pengumuman bahawa calon MP Miri Dap adalah Lim Su Kien dan ini bukan sahaja telah membuat ahli DAP mereka sendiri tidak berpuashati malah juga PKR Sarawak juga tidak berpuashati kerana mereka sendiri juga mengintai peluang untuk bertanding di Miri (Klik di sini dan sini). 

-UnReportedNews™®




No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List