Friday 7 June 2013

PASUKAN PENYIASAT BEBAS SIASAT TRAGEDI RUNTUHAN

-MAYAT LELAKI YANG DIKENALI SEBAGAI TAJUDDIN ZAINAL ABIDIN BERJAYA DIKELUARKAN LEWAT MALAM TADI! AL FATIHAH-

Fadillah
Sebuah pasukan penyiasat bebas terdiri kumpulan pakar akan diwujudkan untuk mengenal pasti sama ada runtuhan penyambung susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang baru-baru ini  disebabkan ketidakpatuhan Prosedur Operasi Standard (SOP), kompetensi pekerja ataupun masalah lain.

Menteri Kerja Raya Datuk Haji Fadillah Yusof berkata punca sebenar insiden runtuhan  perlu segera dikenalpasti lagi mengelak kejadian seumpamanya berulang dan kita kena kaji keseluruhan insiden untuk dijadikan rujukan jangka panjang dan ekiranya melibatkan kelemahan daripada segi SOP maka kita kena cari jalan untuk tambah baik.

Fadillah yang ditemui UnReportedNews™®  di Bandaraya Kuching sebentar tadi mengatakan walaupun aspek keselamatan di tapak pembinaan adalah di bawah bidang kuasa Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Malaysia (DOSH), Kementerian Sumber Manusia, namun pihaknya masih perlu menjalankan siasatan memandangkan semua lebuh raya di negara ini dipantau oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) di bawah kementeriannya.

Sementara itu, Bernama melaporkan mayat lelaki yang terperangkap dalam timbunan runtuhan tanjakan konkrit Jambatan Kedua Pulau Pinang yang dalam pembinaan di Batu Maung, di sini, berjaya dikeluarkan pada pukul 8.45 malam Jumaat.

Mayat dikeluarkan anggota pasukan keselamatan dan terus dibawa ke Hospital Pulau Pinang (HPP) untuk dibedah siasat.

Seorang ahli keluarga pengsan setelah mengeluarkan mayat mangsa yang 
terperangkap dalam runtuhan penyambung susur keluar Jambatan Kedua 
Pulau Pinang di Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu di  Batu Maung,  Jumaat. 
-fotoBERNAMA
Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar berkata mangsa dikenali sebagai Tajuddin Zainal Abidin, 45 dan tinggal di Permatang Damar Laut, Bayan Lepas.

Beliau berkata mayat itu dicam oleh isteri dan abang mangsa di tempat kejadian setelah Tajuddin yang menaiki kereta jenis Kelisa tidak pulang ke rumah sejak Jumaat.

Mayatnya ditemui dalam keadaan tunduk di tempat duduk pemandu dan keretanya remuk akibat dihempap tanjakan konkrit itu.

"Pada sebelah petang tadi, abang mangsa ada datang ke lokasi dan membuat pengecaman berdasarkan pakaian yang dipakainya itu adalah adiknya dan selepas mayat dikeluarkan, isteri mangsa sekali membuat pengecaman dan mengaku lelaki yang memakai pakaian itu adalah suaminya," katanya pada sidang media di sini malam Jumaat.

Abdul Rahim berkata bagaimanapun pengecaman bagi mengenal pasti identiti mangsa akan dibuat di bilik mayat HPP dan bedah siasat dijalankan pada pukul 10.30 malam ini.

Katanya operasi mencari dan menyelamat diteruskan berikutan beberapa maklumat yang di perolehi memaklumkan ada mangsa lain terlibat dalam kejadian runtuhan berkenaan.

"Kita tidak pasti sama ada maklumat (ada beberapa mangsa lain terlibat)yang dapat itu tepat atau tidak tetapi operasi akan diteruskan..

Setakat ini hanya satu laporan polis yang kita terima kehilangan anggota keluarga iaitu dari keluarga mangsa (Tajuddin)," katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang Mohd Shoki Hamzah berkata pihaknya akan menggunakan unit anjing pengesan (K-9) esok bagi meneruskan operasi mencari dan menyelamat.

"Unit K-9 Kuala Lumpur akan datang membantu kita esok bagi mengesan mangsa yang mungkin masih terperangkap di bawah timbunan runtuhan berkenaan," katanya.

Katanya setakat ini kerja-kerja pembersihan lokasi berlaku runtuhan berkenaan sedang dijalankan dan ia akan diteruskan sehingga selesai.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List