Sunday 31 March 2013

ALASAN "SILAP TAIP" LIM GUAN ENG MENCURIGAKAN

-GUAN ENG JUGA MENGANGGAP "KESILAPAN" JUMLAH LEBIHAN SEBANYAK RM2.2 BILION NILAI SEBENAR KOS PROJEK TEROWONG DASAR LAUT PULAU PINANG DIUMUMNYA PADA 2011 HANYA "SATU ISU REMEH"! MANA BOLEH ITU MACAM APEK! ITU LAKYAT PUNYA LUI (WANG) LO! KALAU BUTUT-BUTUT LU SUDAH "MIS-TYPO", APA PASAT DAP PENANG TIDAK CEPAT-CEPAT KASI BUTUT ITU SALAH? ATAU MUNGKIN LU OLANG HALAP LAKYAT TIDAK TAHU PASAT ITU LUI KAH? LU MAU BIKIN ITU LUI LU SENDIRI PUNYAKAH? LU PIKIR LAKYAT PENANG BODOH MACAM LU KAH? LU PIKIR LU BOLEH TIPU LAKYAT PENANG MACAM LU BUAT PADA TAHUN 2008 DULU KAH? KEKEKE!!!-

Alasan yang diberi Ketua Menteri Lim Guan Eng mengenai lebihan sebanyak RM2.2 bilion pada jumlah kos pembinaan projek terowong dasar laut beserta tiga rangkaian lebuh raya yang dirancang oleh kerajaan DAP Pulau Pinang yang diumumnya sendiri pada tahun 2011 disebabkan oleh masalah "silap taip" sungguh tidak bertanggungawab dan ini telah menimbulkan kecurigaan dan syak wasangka dikalangan orangramai akan "niat sebenar" Guan Eng disebalik alasan tersebut.

Seandainya benar-benar sepertimana yang didakwa oleh Guan Eng yang ianya hanya satu "kesilapannya", masakan tidak ada seorang ahli DAP Penang sedar akan kesilapan tersebut dan memakluminya supaya ianya dapat diperbetulkan? Adakah mereka berharap tiada pihak yang akan mengesan akan kesilapan tersebut? Sekiranya projek tersebut dibangunkan, kemanakah RM2.2 bilion itu akan pergi?

Alasan "silap taip" yang diberi Guan Eng kepada pemberita dalam satu sidang akhbar di pejabatnya di Pulau Pinang beberapa hari yang lepas betul-betul telah mempertayangkan "kebodohan"nya sendiri serta benar-benar menunjukkan sememangnya dia tiada berkelayakan menjadi seorang Ketua Menteri.

Guan Eng yang nyata kelihatan kurang senang dengan isu dibangkitkan oleh Ketua Penerangan Pemuda Barisan Nasional (BN) negeri H'ng Khoon Leng bagaikan cuba mempertahankan "kesilapan"nya dengan menegaskan pihaknya telah memperbetulkan maklumat berkenaan.

Tidaklah wajar bagi Guan Eng juga kerana mengganggap tindakan Khoon Leng yang telah membangkitkan isu kesilapan kos tersebut sebagai tidak profesional kerana Guan Eng sendiri sebagai Ketua Menteri dan kerajaan DAP Pulau Pinang pimpinannya juga tidak bersikap professional dengan membuat "kesilapan" yang sepatutnya tidak berlaku atau jika (kesilapan) itu benar-benar tidak sengaja, mengapa tiada tindakan "damage-control" diambil sebaliknya hanya membuat kenyataan setelah isu ini dibangkit oleh Khoon Leng.

Sehari sebelum itu, Khoon Leng mempersoalkan peningkatan kos pakej projek mega tersebut kerana berdasarkan maklumat daripada portal kerajaan negeri, jumlah asal yang dinyatakan ialah sebanyak RM4.08 bilion seperti yang diumumkan sendiri oleh Guan Eng pada September 2011.

Kerajaan DAP Pulau Pinang ketika itu mengumumkan kos kesemua projek berkenaan merangkumi RM1.95 bilion bagi pembinaan terowong dasar laut, RM630 juta bagi pembinaan lebuh raya menghubungkan Lebuh Raya Tun Dr Lim Chong Eu ke Persiaran Gurney, RM920 juta pembinaan jalan raya menghubungkan Farlim ke Lebuh Raya Tun Dr. Lim Chong Eu dan RM580 juta bagi pembinaan jalan raya dari Tanjung Bungah ke Batu Feringghi.

Projek berkenaan sebelum ini mencetuskan pelbagai kontroversi termasuklah tender diberikan kepada sebuah syarikat yang dikatakan hanya mempunyai modal berbayar sebanyak RM2 selain dibantah pelbagai pihak kerana dikhuatiri bakal memberi pelbagai kesan negatif kepada penduduk dan alam sekitar dan "kesilapan" jumlah kos projek tersebut terkini sebanyak RM6.3 bilion yang meningkat sebanyak RM2.2 bilion yang telah dikesan dan didedahkan Khoon Leng telah "membogelkan" Guan Eng dan DAP Pulau Pinang.

Dalam nada kurang senang dan bongkak, Guan Eng yang bagaikan tak sedar diri itu juga menggesa BN supaya tidak membuang masa kerana beranggapan isu berkenaan kerana ianya perkara yang remeh.

PS: RM2.2 bilion itu banyak o..itu rakyat punya lui maa .. bukan lu punya bapak punya lui maa .. lu sudah buat silap, lu lagi mau spin ka? .. lu pandai-pandai tanggunglah!, Kalau betul-betul itu RM2.2 bilion punya hal remeh, apa hal lu buat sidang media pasal benda tu? Kekeke!!!

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List