Thursday 14 June 2012

GANG PECAH-RUMAH AZIZ TUMPAS!


-BARANGAN CURI BERNILAI RM350,000 BERJAYA DITEMUI SEMULA DARIPADA AHLI "GANG AZIZ" DI PERCAYAI BERGIAT SECARA AKTIF BEROPERASI DI KAWASAN KUCHING, KOTA SAMARAHAN & BAU-

DARI KIRI- RAHIM, FAUZI & ABANG AHMAD PADA SIDANG MEDIA TERSEBUT
Polis Bandaraya Kuching  baru-baru ini telah berjaya menumpaskan satu sindicate pecah rumah dan curi kereta yang dikenali sebagai "Gang Aziz" dipercayai terlibat dalam satu rangkaian kes pecah rumah dan kecurian kereta di seluruh bandaraya dengan penangkapan lima suspek lelaki tempatan.

Menurut Pemangku Ketua Polis Kuching Supt Fauzi Haji Bujang pada sidang akhbar yang diadakan di Ibu Pejabat Polis Kuching (IPD) di Simpang Tiga semalam, kejayaan  tersebut adalah hasil pengintipan pihak polis terhadap pergerakan suspek-suspek berkenaan.

Fauzi mendedahkan bahawa penangkapan pertama yang dibuat oleh Pasukan Petugas IPD pada 5 Jun atas suspek yang berusia 26 tahun di Tabuan Foochow yang kemudiannya menjurus kepada penangkapan suspek yang berusia 28 tahun di Batu Tiga pada 7 Jun dan tiga suspek lain yang berusia antara 28 hingga 33 tahun di Batu Kawa hari berikutnya.

"Penangkapan mereka kemudian membawa polis untuk mendapatkan semula barang-barang yang dicuri; sebuah lori, van, kereta, empat unit set televisyen flat-skrin, tiga pemain DVD, sembilan set pembesar suara, satu unit penghawa dingin, set pelbagai alat termasuk memegang tampuk set dan barangan lain.”

Mendedahkan bahawa semua barangan curi yang Berjaya ditemui semula bernilai hampir RM350,000, Fauzi menambah bahawa siasatan polis awal mendedahkan bahawa suspek itu terlibat dalam sekurang-kurangnya 14 kes dilaporkan di seluruh bandar.

"Kami bagaimanapun, dipercayai bahawa suspek yang telah mula menjadi aktif dalam "aktiviti mencuri” sejak awal tahun lepas dan berkemungkinan mereka terlibat dalam banyak lagi kes yang lain," kata Fauzi sambil menambah bahawa polis telah mengenal pasti kawasan itu "Geng Aziz" telah secara aktif operasi yang telah Kuching , Kota Samarahan dan Bau.

"Suspek kini ditahan reman selama tujuh hari di Samarahan dan kes mereka kini disiasat di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana kesalahan pecah rumah," katanya.

"Polis juga telah mengenal pasti beberapa individu yang kita percaya untuk menjadi pembeli barang-barang yang dicuri," kata beliau bagaimanapun enggan menghuraikan lanjut butir-butir mengenai perkara tersebut.

Fauzi juga mengingatkan orang ramai tidak hanya membeli barangan yang dijual pada "harga yang terlampau murah" dari mana-mana individu yang mencurigakan kerana mereka mungkin akan dicuri barangan dan akhirnya akan memudaratkan mereka sendiri.

Turut hadir pada sidang akhbar itu ialah Timbalan Ketua Polis Daerah Abang Ahmad Abang Julai dan Ketua Siasatan Jenayah (CID) Bahagian Operai dan Risikan ASP Abdul Rahim Abdullah.

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List