Friday 25 November 2016

Pembangunan Sebatian Anti-HIV Pokok Bintangor Memberansangkan -Annuar


Pembangunan sebatian anti-HIV daripada pokok Bintangor yang dikenalpasti sebagai Calanolide A telah menunjukkan hasil ujian klinikal yang begitu memberangsangkan.

Menteri Muda Penyelidikan Sains dan Bioteknologi, Dr. Anuar Rapaee (ADUN Nangka-BN) berkata, ketika ini beberapa kajian pra-klinikal telah pun dijalankan disamping meningkatkan produk klinikal serta memfailkan produk paten.

"Fasa 1a dan 1b ujian klinikal menggunakan produk tersebut yang telah ditambah baik berjaya dijalankan di Kuching dan Pulau Pinang," kata Annuar sambil menambah, susulan hasil yang meyakinkan itu, satu kertas kerja sedang dibuat untuk memaklumkan perkembangan dan memohon dana kepada Kabinet Negeri untuk melantik konsultan.


Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Dr. Hazland Abang Hipni (ADUN Demak Laut-BN) mengenai status sebatian anti-HIV dari pokok Bintangor di Persidangan DUN Sarawak sebentar tadi. -UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List