Tuesday 15 March 2016

Kerajaan Sarawak Mansuh Cukai Tanah


Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem, sebentar tadi mengumumkan pemansuhan cukai tanah bagi negeri ini berkuat kuasa serta-merta.

Beliau berkata, pemansuhan cukai ini meliputi tanah pertanian pekebun kecil kurang daripada 40 hektar dan juga semua tanah kediaman.

"Penjelasan ini sejajar dengan pengumuman yang dibuat pada 26 Februari lalu berkaitan pemansuhan cukai tanah ini," katanya pada sidang media khas di pejabatnya, di sini pagi tadi.

Turut hadir, Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar II, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan; Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Morshidi Ghani; dan Setiausaha Tetap Kementerian Perancangan Sumber dan Alam Sekitar, Datuk Sudarsono Osman.

Keputusan ini, kata Adenan, akan membabitkan 360,422 geran tanah dengan kadar cukai bernilai RM8.58 juta setahun.

"Jumlah ini adalah 19 peratus daripada keseluruhan cukai tanah negeri ini," katanya.

Daripada jumlah itu, 173,752 geran adalah tanah pertanian pekebun kecil dengan nilai cukai RM3.62 juta manakala 186,670 geran lagi adalah tanah kediaman yang membabitkan nilai RM4.96 juta.

"Jumlah ini adalah lapan peratus dan 11 peratus daripada keseluruhan jumlah cukai tanah untuk kedua-dua jenis tanah itu," katanya.

Menurut Adenan, kerajaan negeri akan membayar balik mana-mana individu yang sudah membayar awal atau terlebih bayar cukai itu.

Sementara itu, mengulas tuntutan maaf oleh Persatuan Dayak Sarawak (PEDAS) berhubung kenyataannya berkaitan "bini Iban Najib" sewaktu ucapan pada Program Minda di Tebingan Kuching, Sabtu lalu, Adenan berkata, ia tidak harus dilihat dari luar konteks."

"Ia satu gurauan dan Perdana Menteri, (Datuk Seri Najib Razak) sendiri gelak. Tetapi jika ia menyinggung sensitiviti sesetengah pihak, saya dengan rendah hati memohon maaf," katanya. - BH

-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List