Wednesday 27 January 2016

Arab Saudi Sahkan Dana USD681 Juta Sumbangan Almarhum Raja Abdullah


Isu dana derma 2.6Bilion kepada Datuk Seri Najib Razak menjadi alat politik pembangkang hingga terbawa bawa ke Parlimen Malaysia dan menjadi kontroversi dikalangan ahli UMNO yang tidak sabar untuk mencari salah mengasak Najib Razak lantaran termakan fitnah orang orang tertentu. 

Dana derma yang dicanang sebanyak RM2.6 bilion (jumlah sebenar RM2.08 bilion) akhirnya terjawab bilamana sumbangan ini disahkan diberi oleh pemimpin tertinggi Arab Saudi Almarhum Raja Abdullah. (Bekas pemerintah Arab Saudi Raja Abdullah.)

Dari jumlah itu dimaklumkan untuk membantu negera negara Islam sederhana agar tidak belakunya kejadian seperti di Mesir, Libya dan Syria dengan jolokkan nama 'Arab Spring'

Sebelum berlangsungnya PRU13 lepas, Ramai dari parti pembangkang yang membawa dakyah palsu dan bersifat anarki seperti fitnah "Isu Bangla 40 Ribu dan Blackout" yang jelas hingga kini tuduhan itu tidak dapat disahkan kejadiannya, meskipun pembangkang bersungguh sungguh menyatakan ia belaku (tuduh tanpa pembuktian). 

ini menimbukan kebimbangan pelbagai pihak terutamanya saudara sesama Islam kita di Arab Saudi yang merasakan pembangkang di Malaysia berpotensi menghasilkan 'Arab Spring' di Malaysia yang juga dikenali sebuah negara Islam.

Hari ini media antarabangsa BBC.com menyiarkan laporan yang memetik sumber Istana Arab Saudi mengesahkan dana kempen pilihanraya yang dimasukkan ke akaun Najib Razak itu adalah sumbangan daripada bekas pemerintah Arab Saudi Raja Abdullah.

Arab Saudi  dan kekayaan hasil minyaknya banyak disalurkan hingga mencecah ratusan juta setiap tahun kepada negara-negara umat Islam.

Memetik sumber Istana Arab Saudi, BBC.com mendedahkan sumbangan untuk dana pilihanraya tersebut dilakukan menggunakan dana milik peribadi Raja Abdullah melalui Bank Swiss cawangan Singapura.

Najib Razak dan Malaysia memang mempunyai hubungan yang baik dengan keluarga diraja Arab Saudi, sejak menjadi Perdana Menteri, Najib kerap melakukan kunjungan ke Arab saudi hampir setiap tahun bertemu dengan pemimpin-pemimpin negara itu selain untuk mengerjakan umrah dan ziarah. Tidak hairanlah pihak Arab Saudi sebelum ini bermurah hati memberikan kouta haji yang lebih kepada jemaah dari Malaysia.

Semalam (26 Januari 2016) Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dan SPRM mengesahkan bahawa DS Najib Razak bebas dari dakwaan rasuah selepas siasatan mendapati wang itu adalah sumbangan daripada keluarga diraja Saudi.

Almarhum Raja Abdullah meninggal dunia pada 23 Januari 2015 ketika berusia 90 tahun. AL Fatihah!

Rujuk artikel berkenaan dana pilihanraya : http://www.bbc.com/news/world-asia-35409424 -UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List