Saturday 16 March 2013

PENCEROBOHAN PENGGANAS SULU DI LAHAD DATU DIKAITKAN DENGAN TOKOH PEMBANGKANG FILIPINA

-SETIAUASAHA PERTAHANAN FILIPINA MENDAKWA TELAH MENDAPAT BEBERAPA BUKTI BERHUBUNG INSIDEN TERSEBUT & MALAYSIA  AKAN MENGGUNAKAN SALURAN DIPLOMATIK UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT YANG SAMA NAMUN YANG LEBIH PENTING ADALAH JIKA IANYA ADA HUBUNGKAIT DENGAN PIHAK NEGARA INI!-

Muhyiddin ketika lawatannya ke Lahad Datu, Sabah tempoh hari
Malaysia akan menggunakan saluran diplomatik untuk mendapatkan maklumat daripada kerajaan Filipina berhubung dakwaan terdapat tokoh pembangkang di negara itu membiayai keluarga Jamalul Kiram III untuk menceroboh Lahad Datu, bulan lalu. 

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dipetik Berita Harian Online sebagai berkata beliau ada membaca kenyataan Setiausaha Pertahanan Filipina, Voltaire T Gazmin yang menyatakan kerajaan Filipina menemui beberapa bukti berhubung insiden itu. 

"Saya ada membaca kenyataan Setiausaha Pertahanan Filipina yang menjelaskan kemungkinan besar ada bukti mengaitkan peristiwa Lahad Datu adalah angkara pihak pembangkang di sana. 

"Kita harap mereka akan beri maklumat yang lebih terperinci menerusi saluran diplomatik iaitu menerusi Kementerian Luar supaya kita dapat tahu keadaan sebenar," katanya pada sidang media di Kompleks Sukan Pagoh di Muar Johor, sebentar tadi. 

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pendedahan Voltaire semasa pertemuannya bersama Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di Putrajaya, Khamis lalu. 

Menurut Muhyiddin, sekiranya terbukti perkara itu benar, beliau berharap kerajaan Filipina akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terbabit mengikut peruntukan undang-undang di negara itu. 

"Namun yang penting kita juga hendak tahu jika ia ada hubung kait dengan orang di sini (Malaysia)... itu saya tidak pasti. Tetapi jika kita sudah ada laporan itu, kita akan tahu kedudukan sebenar. 

"Ini kerana kita tahu kumpulan yang menceroboh itu bukan ada keupayaan tetapi apabila mereka datang ke Malaysia, dia guna senjata moden," katanya.

Katanya, hal itu sekali gus membuktikan ada pihak yang membiayai dan mendalangi pencerobohan kumpulan dari selatan Filipina itu. 

Muhyiddin yang juga Ahli Parlimen Pagoh berkata, jika benar terdapat pihak di negara ini yang turut sama mendalangi kejadian pencerobohan itu, kerajaan akan bertindak tegas mengikut peruntukan undang-undang yang ada. 

-UnReportedNews™®

* LINK POSTING PENGGANAS SULU DI SABAH UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List