Wednesday 16 January 2013

PEMBERONTAKAN CINA BAU 1857

-MANUSIA YANG PINTAR BELAJAR DARI SEJARAH, MANUSIA YANG MUDAH LUPA DIRI PUNCA SEJARAH BERULANG LAGI .. LAYANNNN .. KEKEKE!!!-


Penemuan emas di Daerah Bau pada 1823 adalah titik perubahan dalam sejarah Sarawak yang pada masa itu di bawah seorang Gabenor yang dikatakan zalim bernama Pengiran Mahkota. Pelombong Cina di 'Mau San' (Old Bau) sudah maju sejak 1820 serta mereka juga berpuas hati dengan cara percuma hidup mereka kerana kawalan longgar dan pentadbiran yang tidak teratur oleh Brunei. Kebanyakan pelombong Hakka, berasal dari Sambas, Kalimantan dan diketuai oleh nama pemimpin utama Liu Shan Bang, Cina Hakka juga dari Sambas, Kalimantan.

Sebagai Pentadbir, Brooke mula menubuhkan pemerintahannya ke atas Sarawak, beliau mula mengenakan cukai selain larangan penjualan candu dan perdagangan wain, mengenakan perdagangan terhad, mengawal eksport emas dan antimoni terutamanya ke atas Mau San dan Kongsi Dua Belas yang ditakbirkan secara bebas. Dikatakan bahawa James Brooke awal telah menubuhkan perjanjian dengan kongsi Dua Belas tidak campur tangan di kawasan masing-masing kerana kesibukannya dalam penglibatan dengan perang saudara antara Brunei & Dayak tempatan serta keadaan awal politik tempatan.

Pembaharuan pentakbiran Brooke menimbul amarah pelombong Mau San & Kongsi Dua Belas yang memulakan pemberontakan Rajah Brooke. Pemberontakan itu telah dimulakan pada tahun 1857 di Tian Tsze Lung Kung di Mau San oleh Liu Shan Bang, pemimpin Kongsi Dua Belas.

Enam ratus orang pelombong yang majoritinya tidak dilengkapi senjata atau menerima latihan ketenteraan mendayung menyusuri Sungai Sarawak & menyerang Astana. James Brooke melarikan diri dalam serangan itu yang mengorbankan lima orang rakyat Eropah yang salah seorangnya disalah tafsir sebagai James Brooke. Tidak dengan kehendak politik dan perancangan khusus, pelombong Cina tinggal atau memerintah Kuching selama 3 hari sebelum kembali ke pangkalan mereka. Pada masa itu, James Brooke telah pun diberi masa untuk membuat persediaan tenteranya yang bergabung dengan pahlawan Iban Skrang & Melayu setia kepadanya membuat serangan balas dan mengalahkan pelombong Cina dengan teruk sekali.

Di Jugan Siniawan, lebih daripada seratus orang pelombong terbunuh; termasuk pemimpin Liu Shan Bang dirinya dimana mayat dibiarkan & reput di kawasan itu. Pelombong selebihnya berundur lagi kepada Mau San, beberapa melarikan diri ke Kalimantan dan ramai dari mereka mati sewaktu perjalanan itu. Ramai pelombong & keluarga bersembunyi di dalam gua berdekatan (Gua Hantu dinamakan selepas tragedi itu) dan kemudiannya diburu & dibunuh oleh angkatan Rajah; termasuk wanita dan kanak-kanak & banyak. Hakikatnya, Pemberontakan Cina di Bau yang bermula hanya kerana rasa tidak puas dengan sendirinya telah melenyapkan perlombongan Mau San bersama-sama dengan Kongsi Dua belas itu. Renung-renungkanlah.


Terjemahan dari: Borneo Oracle ♥ Sarawak's History
-UnReportedNews™®

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List