Tuesday 29 March 2016

SPDP Beri "Laluan" Kepada TERAS Di DUN Tasik Biru?



Kehadiran Dato Henry Harry Jinep (SPDP) pada "Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Bersama YAB Ketua Menteri Sarawak" di Redeems Centre anjuran TERAS baru-baru ini telah mengundangkan 1,001 kemusykilan.

Ini adalah kerana selain dari Datuk Peter Nansian (TERAS) yang merupakan ADUN Tasik Biru sekarang, Henry juga telah digembar-gemburkan berpotensi menjadi calon bagi kerusi DUN tersebut pada PRN Sarawak Ke-11 nanti.

Lebih menghairankan, Henry terus menghampiri dan bersalaman dengan Petar Nansian dengan mesra sekali di hadapan Ketua Menteri.

Umum tahu SPDP dan TERAS kini diibaratkan berada didalam medan peperangan bagi memastikan calon masing-masing yang akan mewakili BN Sarawak pada PRN11 Sarawak dan kehadiran Henry pada majlis berkenaan dilihat seakan-akan persis "merestui" Peter Nansian dijadikan calon BN Tasik Biru .

Terdapat desas-desus mengatakan SPDP sedang dalam cubaan memujuk TERAS agar "berbahagi" kerusi di antara mereka setelah Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Hai Adenan Satem mengumumkan Hajah Rosey Yunus dan Datuk Paulus Palu Ngumbang (kedua-duanya TERAS, yang juga merupakan ADUN Bekenu dan Batu Danau sekarang) sebagai calon BN yang akan mempertahankan kerusi mereka.

Kini hanya ada TIGA kerusi yang menjadi rebutan SPDP-TERAS iaitu Tasik Biru, Marudi dan Pakan (yang kini diwakili oleh Datuk Peter Nansian, Datuk Sylvester Entri dan Tan Sri Datuk Sri William Mawan dari TERAS) yang calonnya belum diumum oleh Ketua Menteri disamping tiga DUN lain; Ba'Kelalan, Kerian dan Meluan (yang dikuasai pembangkang) dan DUN Serembu (DUN Baharu). 

Ada juga suara-suara nakal menyatakan SPDP tidak mahu "berputih-mata" dan menginginkan untuk dijadikan calon pada beberapa kerusi berkenaan.

Henry apabila yang ditanya pemberita akan kehadirannya disana menyatakan, selain mendapat jemputan ke majlis tersebut dari Pejabat Ketua Menteri, beliau juga hadir atas dasar semangat Sambutan easter dan sebagai seorang Kristian.

Walauapapun, kehadiran Henry dimajlis tersebut seakan menberi sedikit harapan kemelut diatara SPDP-TERAS boleh diselesaikan dengan baik agar BN Sarawak dapat menghadapi PRN11 secara mantap dan bersatu. -UnReportedNews™®

*Saya tulis "Majlis Pemimpin Bersama Rakyat Bersama YAB Ketua Menteri Sarawak" anjuran TERAS adalah kerana antara tetamu VVIP pada majlis tersebut adalah Peter Nansian -Timbalan Presiden TERAS :)

No comments:

Post a Comment

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®

UnReportedNews™® Hot Sizzling Malaysian Counterparts List