Friday, 15 November 2013

ENAM PENUNTUT SARAWAK "BODOH" HINA SUBJEK SEJARAH

-LU ORANG BETUL-BETUL BABI LAH MEMALUKAN SARAWAK! KALAU DAH BODOH SEJARAH TU BUAT LAH BODOH, JANGAN NAK TUNJUK ISYARAT LUCAH PULAK! SAPA AJAR LU ORANG MACAM ITU? LU PUNYA MAK BAPAK KAH? KECIK-KECIK DAH NAK TUNJUK BESAR KEPALA! KEKEKE!!!-


Enam orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tarat di Serian, Sarawak dikesan menghina dan memperlekehkan buku teks subjek Sejarah Tingkatan 4 dalam satu foto di laman Facebook hari ini.

Mereka merakamkan imej berkenaan dengan menunjukkan jari tengah mereka di atas sebuah buku teks bertajuk Sejarah Tingkatan 4 dengan niat menunjukkan perasaan benci mereka ke atas subjek itu.

Jari tengah merupakan simbolik kepada sesuatu yang lucah dan simbol tidak puas hati serta benci.

Pelajar berkenaan melalui akaun Facebooknya Lonely Lai melakukan tindakan biadab itu sebagai menunjukkan keengganannya mempelajari subjek itu.

Di sekolah, subjek Sejarah biasanya dianggap sebagai subjek yang membosankan kerana banyak fakta yang perlu diingat tambahan pula mereka terpaksa belajar mengenai sejarah kemerdekaan negara dan juga pembangunan Malaysia.

Ah Beng.. kalau dah semua tuntutan tak logik tak diberi perhatian mulalah merajuk. Merajuk macam budak kecil, yang dahagakan perhatian.

Pihak SMK Tarat perlu segera menyiasat insiden ini kerana tindakan mereka jelas satu provokasi melampau terhadap sistem pendidikan negara yang selama ini sudah berjaya melahirkan banyak individu berpendidikan dan berguna untuk masyarakat.

Baru sahaja semalam penulis berkongsi tentang seorang penulis dari China yang mendedahkan tentang sikap orang Cina di Malaysia, hari ini sikap itu sememangnya benar berlaku.

Baca SINI : Orang China Dedahkan Sikap Bangsa Cina Di Malaysia

 (sumber

-UnReportedNews™®

1 comment:

  1. Amat malang jika beginilah sikap segelincir pelajar kita terhadap mp Sejarah.

    Apapun pihak MOEdu dan pihak guru Sejarah/Panitia Sejarah wajib membetulkan keadaan.Jika pelajar dah mati semangat nak belajar mp Sejarah maka cari strategi menangani masalah.Pelajar perlu dibimbing.Guru Sejarah perlu creative P&P.Mengajar mp Sejarah memerlukan guru banyak membaca - jgn bergantung kpd buku teks dan buku nota yg melambak di pasaran.Rajinlah membaca dan merujuk jurnal Sejarah.Sejarah naklah dikait dgn semasa.Guru bosan pelajar juga bosan.

    Satu lagi cabaran kpd guru Sejarah di seluruh negara.

    ReplyDelete

You can comment whatever you want here but UnReportedNews™® will not be responsible if in the occasion that any legal action are to be taken on the person commenting in by other parties. :)

-UnReportedNews™®